Innowacja

INNOWACJA PROGRAMOWO – METODYCZNA

„ Nauczyć dzieci kochać wszystko co je otacza”
– elementy hortiterapii w pracy z dzieckiem przedszkolnym
(jak czerpać z przyrody i jej nie niszczyć)

 „Trzeba dzieciom dać serce i uśmiech,  aby uczyły się kochać ludzi i wszystko co je otacza”

Maria Kownacka

Myślą przewodnią innowacji jest uzupełnienie tradycyjnych metod nauczania o bezpośredni kontakt dzieci z materiałem roślinnym i skłanianie ich do nauki przez obserwację i spontaniczne badanie najbliższego otoczenia. Dla dzieci w wieku przedszkolnym atmosfera miejsca, w którym przebywają odgrywa bardzo dużą rolę: wpływa na efektywność procesów edukacyjnych, odbywających się w zamkniętych pomieszczeniach, jak i na świeżym powietrzu.

Przeniesienie przedszkola do nowo wybudowanego budynku stworzyło możliwość poszerzenia działalności o nowe formy edukacji i terapii pedagogicznej. Nowe rozwiązania uatrakcyjnią dotychczasowe propozycje zajęć, pozwolą zagospodarować i zaaranżować przestrzeń przedszkola oraz tereny zielone wokół przedszkola tak, aby wykorzystać edukacyjne i terapeutyczne funkcje roślin, a dzieci nauczą postrzegać samych siebie jako część środowiska. Pozwolą rozpoznać i rozwijać pasje i umiejętności uczestników, będą dawać możliwość odpoczynku, relaksu i wyciszenia – szczególnie dzieciom borykającym się     z różnego rodzaju problemami emocjonalnymi. Działania te stworzą zaplecze wspierające proces dydaktyczny i realizację planowej pracy wychowawczej.

Prace dobierane będą odpowiednio do wieku i indywidualnych możliwości. Z dużą starannością będą wybierane rośliny, które pojawią się wewnątrz i na zewnątrz przedszkola. Będą to gatunki wymagające regularnych zabiegów, łatwe w uprawie, ale przede wszystkim takie, które będą bezpieczne ( bez kolców, cierni i trującego soku, powodującego oparzenia czy alergię).

Tematykę zajęć wyznaczy naturalny rytm zmian pór roku, począwszy od wiosny dzieci będą współuczestniczyły w przygotowaniu gleby, nasadzeniach roślin w ozdobnym zakątku lub ścieżce edukacyjnej „Cztery pory roku” i będą obserwować rozwój roślin.

Kontakt z naturą pomaga rozwijać pasje i umiejętności, pobudza twórcze myślenie, umożliwia rozwój nowych umiejętności, ale przede wszystkim uspokaja i wycisza – daje nowe pokłady energii. W dobie gwałtownych zmian i szybkiego rozwoju cywilizacji coraz większego znaczenia nabiera promowanie modelowych rozwiązań na rzecz wspierania dobrostanu psychicznego dzieci i młodzieży z uwzględnieniem umiejętności komunikacji społecznej             i wewnętrznej. Pomoc w kształtowaniu prawidłowych relacji społecznych to duże wyzwanie we współczesnej edukacji. Uczestnicząc w pracach ogrodowych, pozostając w kontakcie           z przyrodą dzieci stają się pełnoprawną, współodpowiedzialną wspólnotą opiekującą się roślinami. Poprzez różnorodność wykonywanych czynności nieświadomie wykonują ćwiczenia jednocześnie ucząc się pracować w grupie – budują wzajemne więzi.

Różnorodność roślin, bogactwo kolorów, kształtów i zapachów pozwala na odprężenie poprzez doznania sensoryczne, oddziałuje na zmysł wzroku, węchu i dotyku – stwarza sytuacje aby dzieci od najmłodszych lat poznawały wszystko co je otacza.

Gabriela Morąg

PSZCZÓŁKI NA TROPIE WIOSNY
ZAPRASZAMY WIOSNĘ DO PRZEDSZKOLA
ŚCIEŻKA EDUKACYJNA
WIOSNA LUBI ZIELONE
TAJEMNICZA ROŚLINA
SADZIMY
MAŁY OGRODNIK
NIEZAPOMINAJKA

Z WIZYTĄ W URZĘDZIE MIEJSKIM
GOŚCIE W SŁONECZNEJ CHATCE
LAWENDOWY KĄCIK

KOLOROWE ZACISZE
ROŚLINKI ZA JEDEN UŚMIECH
BUK ZWYCZAJNY
ZBIERAMY PLONY
A

 

 

 

INNOWACJA PROGRAMOWO – METODYCZNA

„ ZAWODOWE DROGOWSKAZY
z przyjaciółmi rodziców poznajemy świat zawodów”

Nie zmuszajmy dziecka do aktywności, lecz wyzwalajmy aktywność.
Nie każmy myśleć, lecz twórzmy warunki do myślenia.
Nie żądajmy, lecz przekonujmy.
Pozwólmy dziecku pytać i powoli rozwijać jego umysł tak,
by samo wiedzieć chciało.”

Janusz Korczak

Okres przedszkolny dziecka, to czas wzmożonego zaciekawienia otaczającą rzeczywistością.

Dzieci z dużym zaciekawieniem i zainteresowaniem obserwują pracę ludzi dorosłych, zwłaszcza tych z najbliższego otoczenia. Zwracają uwagę na czynności robocze wykonywane przez rodziców, dziadków, rodzeństwo czy przyjaciół rodziny. Często czynności te wykorzystują podczas zabaw tematycznych, podczas których odtwarzają czynności i zajęcia dorosłych. Pojawiają się zabawy w szkołę, w lekarza, kucharza, policjanta. Dzięki tego typu zabawom dzieci poznają społeczną rzeczywistość, zaczynają lepiej rozumieć sens i istotę wykonywanego przez dorosłego zajęcia, dostrzegają społeczne znaczenie pracy i współzależność pomiędzy zawodami.

W poznaniu ludzkiej pracy i ludzi różnych zawodów niemałą rolę może spełniać dobrze dobrany film animowany, który jest ważną częścią dzieciństwa. Kreskówki mogą być nośnikiem cennych informacji, w łatwy i przystępny sposób mogą przekazać najmłodszym ważną wiedzę, potrafią inspirować i uczyć.

Pierwszym życzeniom zawodowym dzieci zawsze towarzyszą emocje, zauroczenie, zaciekawienie czy też fascynacja. Obserwacja pracy ludzi w najbliższym środowisku, spotkania z pasjonatami i przedstawicielami różnych zawodów, bezpośredni kontakt z zawodem umożliwi dzieciom wniknąć w rzeczywistość zawodową i poznać panujące w niej prawidłowości. Doświadczenie konkretnych obowiązków, pracy w różnej postaci daje im możliwość emocjonalnych przeżyć, zachęca do naśladowania, pomoże rozbudzić różnokierunkowe zainteresowania , zainspiruje do podejmowania różnych form działalności.

Osoby z pasją wykonujące swoje obowiązki zawodowe mogą stanowić dla naszych dzieci rolę modeli, od których będą chciały się uczyć, czy nimi się inspirować. Warto więc dzieciom dostarczać pozytywnych wzorców i dobrych przykładów.

Przedszkole to nie tylko miejsce, w którym zaznajamia się dzieci z pracą ludzi różnych zawodów i wytworami ich pracy, ale także organizowanie własnej pracy dziecka. Doświadczania konkretnych obowiązków, pracy w różnej postaci przyczyniają się do kształtowania u dzieci określonych warunków, umiejętności i postaw z pracą związanych. To poprzez działanie dziecko poznaje właściwości różnych przedmiotów, związki pomiędzy poszczególnymi zjawiskami, gromadzi doświadczenia potrzebne do późniejszych uogólnień. Konkretne zadania, jakie w toku pracy ma rozwiązać, pobudzają je do szukania informacji, do wzbogacania własnej wiedzy, budzą zainteresowanie techniką. Z drugiej strony – uzyskane wiadomości właśnie w pracy podlegają najlepszemu sprawdzeniu i tą drogą zostają utrwalone.

W poznaniu ludzkiej pracy i ludzi różnych zawodów zostaną wykorzystane możliwości tkwiące w najbliższym środowisku. Sprzyjać temu będą spotkania dzieci z reprezentantami różnych zawodów. Dzieci w ten sposób wzbogacą swoją wiedzę na temat zawodów, poznają efekty pracy, narzędzia, charakterystyczny ubiór, poszerzą słownictwo o nazwy czynności wykonywanych przez przedstawicieli wybranych zawodów. Poznają wieloetapowość pracy   i technologię. Dzieci w sposób bezpośredni mają przekazywaną wiedzę obserwując pracę ludzi w najbliższym otoczeniu. Poznają i poszerzają nazwy czynności wykonywanych przez przedstawicieli wybranych zawodów. Dostrzegą trud i będą szanować pracę ludzi.

Filmy animowane są ważną częścią dzieciństwa. Pamiętamy je nawet wtedy, kiedy jesteśmy dorośli i sami mamy dzieci, które dopiero odkrywają świat bajek. Dlatego też mogą odgrywać dużą rolę w kształtowaniu wiedzy dzieci o pracy i zawodach. Historie przedstawione za pomocą filmów czy kreskówek potrafią inspirować i uczyć. W innowacji „Zawodowe drogowskazy” przypomnimy bajki animowane z dzieciństwa rodziców dzieci „Bolek i Lolek”, „ Reksio”, „Miś Uszatek”, „Zaczarowany ołówek”, „Porwanie Baltazara Gąbki”, „Przygody Koziołka Matołka”, „Sąsiedzi” „Krecik” wybierając te odcinki, które pod płaszczykiem sympatycznych postaci przemycają wiele wartościowych informacji o wybranych zawodach. Nie istnieje druga taka rzecz, która byłaby w stanie przemówić do wyobraźni dziecka i pobudzić jego wewnętrzne zaangażowanie jak czyni to bajka. Bohaterowie i wydarzenia występujące w kreskówkach są postaciami fikcyjnymi, a jednocześnie tak bardzo realnymi i bliskimi małemu odbiorcy. Wykorzystując tych bohaterów my dorośli możemy urozmaicić, wzbogacić i pogłębić nasze oddziaływania edukacyjno – wychowawcze. Każdy z nas posiada co najmniej jedną ulubioną bajkę, do której z przyjemnością wraca, która została z nami na długo i nawet po latach wzbudza uśmiech i dobre wspomnienia.

To poprzez działanie dziecko poznaje właściwości różnych przedmiotów, gromadzi doświadczenia potrzebne do późniejszych uogólnień. Konkretne zadania, jakie w toku pracy ma rozwiązać, pobudzają je do szukania informacji, do wzbogacania własnej wiedzy.

W czasie realizacji innowacji dzieci poszerzą świadomość dotyczącą świata zawodów o poznanie nowych metod, tematycznie związanych z wybranym zawodem :

  • fotografmalowanie pachnących obrazów (technika malowania kawą, podobna do malowania brązowymi akwarelami, tylko jest w większym stopniu metodą eksperymentalną, wymagającą kreatywności i inwencji twórczej – kawę można wylać, nakładać jak farby, zdmuchiwać słomką),

  • kucharz carving; sztuka wykonywania niebanalnych ozdób i dekoracji z warzyw i owoców,

  • bibliotekarzkamishibai; teatr ilustracji, teatr obrazkowy, dosłownie: papierowy teatr. Jest to tradycyjna japońska sztuka opowiadania historii za pomocą ilustracji wykonanych na kartonowych planszach, wsuwanych do małej, płaskiej, drewnianej, otwartej częściowo skrzynki, pełniącej rolę sceny/ekranu o nazwie butai.

 

Gra planszowa „DOBRE I ZŁE MANIERY PRZY STOLE”
Z przyjaciółmi rodziców poznajemy świat zawodów
Kucharz duży – kucharz mały

Motylki u FOTOGRAFA