SŁONECZNA CHATKA proponuje…3.04.2020

Opublikowane przez przedszkole2 w dniu

oooooooooooo — kopia    oooooooooooo — kopia    oooooooooooo — kopia    oooooooooooo — kopia    oooooooooooo — kopia

BRZYDKIE KACZĄTKO, CZYLI O CUDOWNEJ ODMIANIE LOSU

„Czytanie książek to najpiękniejsza  zabawa,
jaką sobie ludzkość wymyśliła”

Wisława Szymborska

Przedstawiamy drugą propozycję wykorzystania baśni H.Ch. Andersena „Brzydkie kaczątko”. To dowód jaką inspiracją są bajki i baśnie. To od nas zależy jakie wartości przekażemy i jak wykorzystamy bajkę do rozwoju psychopoznawczego.

Korzystajmy z mądrości bajek – uczmy tolerancji, wrażliwości dla innych.
Zapraszamy  

opracowanie:  Dorota Tadeusiak – Śliwa, Iwona Drewek

czytaj dalej

Bajki są drogowskazem, który uczy dzieci  jakimi wartościami powinny się kierować w życiu. Są wspaniałym punktem do rozmów na różne tematy a także na te dotyczące wzajemnych relacji. Taką baśnią jest „Brzydkie kaczątko” H.Ch. Andersena

Historia brzydkiego kaczątka dowodzi, że różnice w  wyglądzie zewnętrznym innych,  „odmienny wygląd”, ubranie czy pozostałe oznaki zamożności (jak np. drogie zabawki) nie powinny być wyłączną podstawą do oceny innych.

Baśń ta uczy współczucia i pokazuje, że nie powinniśmy dokuczać innym, wyśmiewać się z nich czy krzywdzić w jakikolwiek sposób. A także baśń pełni też funkcję pocieszenia. Nigdy nie wiadomo, kiedy los się odmieni i z „brzydkiego kaczątka” przemienisz się w podziwianego przez wszystkich „łabędzia”.

BRZYDKIE KACZĄTKO

Proponujemy przeczytanie dziecku bajki „Brzydkie kaczątko” lub skorzystanie z bajki na: https://vod.tvp.pl/video/czytanie-przed-spaniem,brzydkie-kaczatko,30038010

i rozmowę po wysłuchaniu bajki.

  • Powiedz o kim była bajka?
  • Dlaczego mieszkańcy podwórka nazywali kaczorka „Brzydkie kaczątko”?
  • Czy można dokuczać innym, którzy wyglądają inaczej niż my?
  • Dlaczego?
  • Jak myślisz, jak czuło się kaczątko?
  • Jakimi innymi słowami można opisać kaczorka?
  • Czy można tak traktować kolegów w przedszkolu?
  • Dlaczego?
ZABAWA - Co czuje Brzydkie Kaczątko?
Ćwiczenie - Kaczątko na stawie z wykorzystaniem Metody Ruchu Rozwijającego D. Dziamskiej

Potrzebne materiały:

  • Kartka papieru mim. A4
  • Klej
  • Dwie niebieskie kredki
  • Wycięte kółka / na jedno kaczątko/:
    • o średnicy 10 cm – 1 szt.
    • o średnicy 4,7 cm – 5 szt./ np. 2 czerwone- nóżki, 2 żółte – słowa i skrzydełka/;
    • o średnicy 3 cm – 3 szt. / 2 czerwone – dzióbek, 1 czarne oczko/.
  • Nagranie spokojnej muzyki.

PRZEBIEG ĆWICZENIA

Krok 1 Włączamy spokojną muzykę, przy której dziecko będzie  pracowało.

Krok 2

Kartkę należy za pomocą taśmy przykleić do blatu stołu lub tak zabezpieczyć, aby się nie przesuwała. I przygotowujemy 2 niebieskie kredki.

20200330_155612

Krok 3

Dziecko trzyma w dwóch rękach niebieskie kredki, następnie na kartce  kreśli oburącz niebieskie poziome linie na całej powierzchni kartki.  Tak powstał staw.

20200330_155717

Krok 4

Przygotujemy kółka

20200330_161213

Krok 5

Składamy kółka na pół.

20200330_161901

20200330_162005 (1) 20200330_162057 (1) 20200330_162231 (1) 20200330_162325 20200330_162545
20200330_162728 20200330_162808 20200330_162901

Możemy wg powyższych kroków wykonać jeszcze więcej kaczek
i nakleić lub uzupełnić pracę dowolnymi  elementami.

W dniu 03.04.2020r. (tj. piątek) Pani Beata Wilk – terapeuta pedagogiczny
będzie pełnić dyżur pod numerem telefonu 34 351-14-02 w godzinach od 10:00 do 11:00.
Serdecznie zapraszamy osoby zainteresowane do kontaktu w tym czasie.

PROPOZYCJE ZABAW LOGOPEDYCZNYCH

opracowanie: Joanna Bełkot

  • Wyścigi – dmuchanie w parach.

Do zabawy potrzebne będą  płatki kosmetyczne i druga osoba do zabawy. Siadamy obok siebie , kładziemy przed sobą płatek i na trzy cztery start! dmuchamy. Kogo płatek pierwszy spadnie ze stołu lub biurka wygrywa zabawę.

  • Dmuchanie na płomień świecy-zabawa oddechowa.

Do zabawy potrzebna będzie świeczka. Pamiętajcie aby zadanie wykonywać w obecności osoby dorosłej. Dmuchamy na świeczkę, nabierając powietrze nosem wypuszczając buzią na płomień świecy.

  • Dmuchaj szybko tak aby świeczka zgasła
  • Dmuchaj bardzo powoli tak aby płomień świecy nie zgasł tylko się poruszał.

Źródła:

Irena Daniel- „Spacer małej świnki”
www.spgostomia.pl
www.pedagogikaspecjalna.edu.pl
ćwiczenia własne 

Ćwiczenia prowadzone metodą ruchu rozwijającego Weronki Sherborne

opracowanie: Gabriela Morąg

Ćwiczenia oparte na relacji „z”:

  • „jazda samochodem”- dorosły siedząc za dzieckiem trzyma jego ręce i naśladuje ruchy kierowania kierownicą, kołysze się na boki, do przodu, tyłu (skręcanie, jazda w przód, tył).

Ćwiczenia oparte na relacji „przeciwko”:

  • „samochód utknął w tunelu „– dziecko na czworakach przechodzi pod dorosłym znajdującym się w pozycji klęczącej podpartej – dorosły obniża się w momencie przechodzenia pod nimi dziecka tak aby utrudnić mu zadanie.

Ćwiczenia oparte na relacji „razem”:

  • „jazda autobusem” – dziecko siedzi na zrolowanej kocu, dorosły ciągnie je w różne strony.

Ćwiczenia relaksacyjne:

  • masażyk „jedzie motocykl, samochód osobowy, ciężarowy” – jedzie prosto, slalomem, zygzakiem, w kółko, zatrzymuje się, cofa, wjeżdża do garażu – pod pachę (przy samochodzie ciężarowym zwiększamy nacisk), na samym końcu jedzie wiele samochodów (masujemy plecy dziecka wszystkimi palcami).

żródło:
www.sosw.bochnia.pl

TERAPEUTA PEDAGOGICZNY PROPONUJE...

ZAJĘCIA KOREKCYJNO – KOMPENSACYJNE #ZOSTANWDOMU

Mam nadzieję, że chętnie skorzystaliście z poprzednich propozycji wspólnej rodzinnej zabawy…Jeśli tak, mam dla Was kilka nowych pomysłów. Koniecznie do zabawy zaproście rodzeństwo i rodziców….

W tym tygodniu proponuję trening twórczego myślenia:

  • projektujemy własną literkę – wyszukajcie wspólnie litery innych alfabetów (np. grecki, rosyjski lub inny) a potem niech każdy z Was zaprojektuje swoją własną, niepowtarzalną literkę;
  • podaj kolejność – układamy 3-4 zabawki lub kolorowe kredki ( mogą też być jakieś klocki, różne przedmioty używane w codziennym życiu-kolorowe skarpetki……) na stole, przyglądamy się im dokładnie i zapamiętujemy kolejność, zasłaniamy chustą/serwetą i wymieniamy przedmioty w kolejności- każdy z uczestników z osobna lub na przemian ( wspólnie ustalamy zasady zabawy i przestrzegamy ich). Ilość przedmiotów możemy zwiększać;
  • co się zmieniło? – do zabawy przygotujcie różne akcesoria: okulary,  peruki, korale, zegarki, bransoletki, różne ubrania- mogą być czapki, kapelusze, rękawiczki, szaliki, kapcie…… i co tylko podpowie Wam wasza wyobraźnia. Usiądźcie całą rodziną wygodnie na dywanie. Jedna osoba wychodzi z pokoju, a pozostali zmieniają coś w swoim wyglądzie. Zadaniem wybranej osoby jest odnalezienie różnic w wyglądzie swojej rodziny.

Życzę  Wam dużo wspaniałej rodzinnej zabawy!!!

Pamiętajcie, że śmiech i pozytywne myślenie jest najlepszym TERAPEUTĄ –
– usprawnia  proces uczenia się, koncentrowania uwagi i zapamiętywania.

POZDRAWIAM
terapeuta pedagogiczny Beata Wilk

Przejdź do treści Przejdź do menu