SŁONECZNA CHATKA proponuje… wtorek, 14.04.2020
Opublikowane przez przedszkole2 w dniu
Witajcie! Dziś proponujemy Wam zajęcia o zwierzątkach. Wielu z Was marzy o zwierzątku, z którym moglibyście się pobawić. A może są wśród Was osoby, które mają swojego czworonożnego przyjaciela? Podzielcie się zdjęciami i przyślijcie do Nas. Życzymy Wam udanej zabawy!
opracowanie: Joanna Bełkot i Anna Świder
Poproście osobę dorosłą o przeczytanie wiersza. Następnie spróbujcie odpowiedzieć na zadane pytania.
„Przyjaciel”
Marzy Ania o piesku,
o kotku marzy Tomek.
Zajmować się nim ciągle,
przytulić się do niego.
Jurek chce mieć królika,
a świnkę morską Romek.
Każdy chce mieć przyjaciela,
dużego lub małego.
- Jakie zwierzęta chciały mieć dzieci z wiersza?
- Czy każde zwierzę może mieszkać z nami w domu?
Spróbujcie teraz narysować zwierzątko, o którym marzy Ania albo Tomek.
- Poproście osobę dorosłą o przeczytanie historyjki i wspólnie naśladujcie zachowanie kota Fifka. Powodzenia!
Opowiem wam dzisiaj, co lubi robić kotek Fifek. Kot Fifek lubi spać. Położył się na dywanie. Najpierw spał na jednym boku, później na drugim boku, a później na plecach (kładziemy się na podłodze, leżymy na boku, przekręcamy się na drugi bok, leżymy na plecach). Kiedy już się wyspał, poczuł głód. Postanowił pójść do swojej miski i coś zjeść (idziemy na czworaka w różnych kierunkach, zatrzymujemy się i naśladujemy językiem wylizywanie miski). Najedzony kot Fifek postanowił pójść na spacer. Wyszedł na podwórko i wdrapał się na drzewo (w przysiadzie naśladujemy powolne wspinanie się na drzewo, przechodząc do pozycji stojącej, we wspięciu na palcach). Ale drzewo było duże, a kot mały. Nie udało mu się wejść. Usiadł pod drzewem i smutno miauczy (siadamy i naśladujemy miauczenie kota). Po chwili znowu zaczął spacerować po podwórku (chodzimy na czworaka w różnych kierunkach, omijamy przeszkody – rozłożone poduszki. Możemy też pobawić się naszym językiem, tak jakby to on był kotkiem i poruszamy nim na boki, w kierunku nosa i brody). Potem położył się na brzuchu i obserwował okolicę (leżymy na brzuchu, opieramy dłonie na podłodze, prostujemy ręce i unosimy głowy jak najwyżej, spoglądamy raz w jedną, raz w drugą stronę). Późno już, jestem bardzo zmęczony – pomyślał Fifek – wracam do domu. Czas spać (kładziemy się na podłodze i zwijamy się w kłębek).
ZAGADKI
Ciekawe jesteśmy czy znacie zwierzątka, które mogą mieszkać w naszych domach? Jeśli tak to na pewno poradzicie sobie z rozwiązaniem zagadek. Spróbujcie także podzielić nazwy zwierząt na sylaby a dzieci starsze na głoski. Powodzenia!
- Zjadam marchewki oraz świeżą trawę. Małe dzieci lubią ze mną zabawę.(królik)
- W nocnej ciszy łowi myszy.(kot)
- Za kości rzucone, dziękuje ogonem.(pies)
- To puszyste zwierzątko tak się zabawnie nazywa, jakby jadło z koryta
i w morzu lubiło pływać.(świnka morska) - Rozciąga policzki jak woreczki małe. Zimowe zapasy przenosi w nich całe.(chomik)
- Zakrzywionym dziobem skrzeczy niestworzone rzeczy, ale łatwo się przekonać, że powtarza słowa po nas. (papuga)
PRAWDA CZY FAŁSZ?- spróbujcie odgadnąć czy zdanie jest prawdziwe czy fałszywe( zadanie dla dzieci starszych)
Poproście rodziców o przeczytanie wam poniższych zdań, wy ocenicie czy są one prawdziwe czy fałszywe. Jeśli zdanie będzie prawdziwe klaśnijcie w ręce natomiast gdy zdanie będzie fałszywe tupcie nogami.
- Kot lubi pływać w akwarium
- Pies miauczy
- Ulubionym przysmakiem ryby jest kość
- Papuga mieszka w akwarium
- Kot szczeka
- Kot lubi wygrzewać się na słońcu
- Papuga ma bardzo dużo kolorowych piór
- Kot bardzo lubi mleczko
ZAGADKA DLA DZIECI STARSZYCH-RYSOWANY WIERSZYK
Spróbujcie odgadnąć jakie to zwierzątko rysując je według instrukcji. Powodzenia!
Małe kółeczko, duże kółeczko.
jedno uszko, drugie uszko.
trzy wąsiki z jednej strony,
trzy wąsiki z drugiej strony,
ogonek zakręcony i już ……… gotowy.(kotek)
Po rozwiązaniu zagadek słownych proponujemy Wam zabawę która będzie polegała na rozwiązywaniu zagadek ale tym razem zadaniem rodzica będzie naśladowanie ruchów danego zwierzątka domowego np. psa, kota, papugi a zadaniem dziecka odgadnięcie co to za zwierzę. Po chwili zabawy możecie zamienić się rolami i teraz to dziecko będzie naśladowało jakieś zwierzątko a rodzic postara się odgadnąć.
Jak zapewne wiecie psy wyróżniają się bardzo dobrym węchem dlatego też w kolejnej zabawie to wy będziecie mogli sprawdzić się jak dobry jest wasz węch. Poproście rodziców o zasłonięcie oczu chustką i o podanie wam do powąchania wybranych produktów o charakterystycznych zapach np. cytryna, zmielona kawa itp. a wy spróbujcie odgadnąć za pomocą węchu co to takiego.
Na koniec dzisiejszych zajęć proponujemy wam masażyki, czyli zabawy relaksacyjne łączące formę dotyku, masażu z wierszykiem. Ten rodzaj zabaw służy pogłębianiu kontaktu emocjonalnego oraz więzi uczuciowej pomiędzy rodzicem a dzieckiem. Jest to świetna forma kontaktu z dzieckiem która dostarcza wielu radości, przynosi relaks, wyciszenie oraz zwiększa poczucie bezpieczeństwa.
Poniżej podajemy kilka przykładów takich masażyków do wykorzystania z dzieckiem w domu.
Po pleckach płynie rzeczka (rysujemy palcem wężyki wzdłuż pleców)
I przeszła Pani na szpileczkach (idziemy palcami jak w butach na obcasach)
A potem przeszły słonie (ugniatamy powoli całymi dłońmi)
I przejechały koniec („galopujemy” pięściami – oczywiście nie za mocno)
A potem spadł deszczyk (robimy deszczyk opuszkami palców po całych plecach)
Czy czujesz już dreszczyk? (szybkie tup-tup palcami wzdłuż kręgosłupa)
Myszka
Przyszła myszka do braciszka (na plecach wykonujemy posuwiste ruchy palcami)
Tu zajrzała, tam wskoczyła (lekko drapiemy dziecko za jednym i drugim uchem)
a na koniec tu się skryła! (wsuwamy palec za kołnierzyk)
Karuzela
Idzie Jasio po zakupy, mama go wysłała.(Kroczymy dwoma palcami po plecach dziecka)
Patrzy – stoi karuzela, kolorowa cała.(rysujemy kółko)
„Eee… zakupy poczekają, ja pojeżdżę sobie”(rysujemy kilka kółek)
zaraz potem w sklepie obok w mig zakupy zrobię.
Karuzela wciąż się kręci, Jaś jeździ z zapałem (kółka w drugą stronę)
nagle drapie się po głowie: „co ja kupić miałem?”(drapiemy dziecko po głowie)
Wraca biegiem do mamusi: mamusiu kochana (szybko kroczymy palcami)
karuzela wszystko w głowie dziś mi pomieszała”. (rysujemy kółka)
Papuga
Koń po łące galopuje (biegniemy palcami wzdłuż kręgosłupa)
szary zając podskakuje (przeskakujemy palcami wzdłuż kręgosłupa)
wąż pełznie do wody (rysujemy linię falistą wzdłuż kręgosłupa)
mrówki robią zawody (biegniemy palcami z dołu do góry po obu stronach pleców jednocześnie)
że ją przeszedł dreszczyk. (szczypiemy szyję)
Pomóżcie zwierzątkom trafić do ich domków.
- Załącznik 1 Karta pracy Pomóż zwierzętom trafić do ich domów
- Załącznik 2 Karta pracy Poszukaj swój dom
Znajdź różnice – karta pracy dla dzieci starszych
Źródła:
boberkowy-world.blogspot.com
Rymowane wierszyki- Ewa Małgorzata Skorek
Przytulanki, czyli wierszyki na dziecięce masażyki – Marta Bogdanowicz
opracowanie: Gabriela Morag
Ćwiczenia oparte na relacji „z”:
- głębokie oddechy w pozycji leżącej (brzuszki się unoszą).
Ćwiczenia oparte na relacji „przeciwko”:
- „przewracanie starego podciętego drzewa” – dorosły stoi sztywno na nogach a dziecko próbuje go przewrócić na materac.
Ćwiczenia oparte na relacji „razem”:
- „piłowanie drewna”- dziecko z dorosłym siedzą naprzeciwko siebie, trzymając się za ręce przeciągają się w swoją stronę.
Ćwiczenie relaksacyjne:
- Masażyk: „Deszczowy spacerek”
Poszła pani na spacerek,
deszczowe chmury przywiał wiaterek.
Gdy daleko od domu już była,
deszcz zaczął padać, parasol rozłożyła.
Gdy kropla za kroplą spadała,
Pani pod parasol się schowała.
Gdy deszczyk przestał padać,
parasol złożyła i do domu wróciła.
opracowanie: Iwona Drewek
- Zabawa z pipetą
Potrzebujecie pipety, dwóch szklanek/ pojemników i wody. Do jednej ze szklanek nalewamy wodę, zadaniem dziecka jest nabrać wodę i pipetę i w taki sposób przenieść ją do drugiej szklanki. Ćwiczenie doskonale usprawnia paluszki poprzez nacisk.
- Kolorowe kropki
Do tej zabawy potrzebujemy farby i patyczków higienicznych. Przygotowałam dla Was cyfry i figury geometryczne ale możecie również narysować literki lub dowolny rysunek. Waszym zadaniem jest wypełnienie małymi kropeczkami z farby waszego rysunku. Miłej zabawy