SEN ŻYRAFY W BIEDRONKACH
Od 28.03 do 01.04 realizowaliśmy w grupie projekt „Sen żyrafy”- w oparciu o książkę napisaną przez Franka i Gundi Gaschlerów pod tym samym tytułem. Program ma na celu rozwinąć podstawowe umiejętności interpersonalne, oraz poprzez zabawę w przyjaznej atmosferze, pozwolić dzieciom doświadczyć różnicy pomiędzy komunikacją, która tworzy bariery a taką, która otwiera serca i buduje kontakt. Dzieci wraz z nauczycielami odkrywają, zarówno to, co sprzyja dobrym relacjom z innymi jak i źródła nieporozumień i konfliktów oraz uczą się rozwiązywać je w konstruktywny sposób.
„Mamo, mamo! Dziś w przedszkolu znaleźliśmy małą żyrafę,
ona jest zupełnie sama i będziemy się nią zajmować”.
Dzień pierwszy– małe żyrafiątko zagubiło się– obserwacja bez oceniania
Co widzisz lub słyszysz? Mówię o tym, co spostrzegam, bez krytyki i osądu
Dzień drugi- jak się czuje małe żyrafiątko?– uczucie bez interpretowania
Jak się czujesz w związku z tym, co zaobserwowałeś?
Mówię o konkretnych uczuciach, których doznaję pod wpływem obserwacji
Dzień trzeci czego potrzebuje małe żyrafiątko?- potrzeba zamiast strategii. Czego potrzebujesz w tej sytuacji? Wyrażam swoją aktualną potrzebę
Dzień czwarty- jaką prośbę ma do nas małe żyrafiątko?– prośba zamiast żądania. Czy chcę o coś poprosić? Wypowiadam prośbę o konkretne działanie, które mogłoby zaspokoić moją potrzebę
Dzień piąty – świętujemy: Żyrafia mama odnalazła się!– język żyrafy. Żyrafa mówi językiem, którego celem jest nawiązanie kontaktu, bazującego na wzajemnym zrozumieniu, szczerości i szacunku wobec siebie i innych
W ostatnim, piątym dniu dzieci otrzymały list od mamy naszej żyrafki, poznały jej imię, samodzielnie przygotowały przyjęcie na cześć obu żyraf i za aktywny udział w zajęciach otrzymały pamiątkowe dyplomy i breloczki.
Wychowawczynie grupy: Ewa Bąk i Anna Kolp