SŁONECZNA CHATKA proponuje…3.04.2020
Opublikowane przez przedszkole2 w dniu
BRZYDKIE KACZĄTKO, CZYLI O CUDOWNEJ ODMIANIE LOSU
„Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa,
jaką sobie ludzkość wymyśliła”
Wisława Szymborska
Przedstawiamy drugą propozycję wykorzystania baśni H.Ch. Andersena „Brzydkie kaczątko”. To dowód jaką inspiracją są bajki i baśnie. To od nas zależy jakie wartości przekażemy i jak wykorzystamy bajkę do rozwoju psychopoznawczego.
Korzystajmy z mądrości bajek – uczmy tolerancji, wrażliwości dla innych.
Zapraszamy
opracowanie: Dorota Tadeusiak – Śliwa, Iwona Drewek
Bajki są drogowskazem, który uczy dzieci jakimi wartościami powinny się kierować w życiu. Są wspaniałym punktem do rozmów na różne tematy a także na te dotyczące wzajemnych relacji. Taką baśnią jest „Brzydkie kaczątko” H.Ch. Andersena
Historia brzydkiego kaczątka dowodzi, że różnice w wyglądzie zewnętrznym innych, „odmienny wygląd”, ubranie czy pozostałe oznaki zamożności (jak np. drogie zabawki) nie powinny być wyłączną podstawą do oceny innych.
Baśń ta uczy współczucia i pokazuje, że nie powinniśmy dokuczać innym, wyśmiewać się z nich czy krzywdzić w jakikolwiek sposób. A także baśń pełni też funkcję pocieszenia. Nigdy nie wiadomo, kiedy los się odmieni i z „brzydkiego kaczątka” przemienisz się w podziwianego przez wszystkich „łabędzia”.
Proponujemy przeczytanie dziecku bajki „Brzydkie kaczątko” lub skorzystanie z bajki na: https://vod.tvp.pl/video/czytanie-przed-spaniem,brzydkie-kaczatko,30038010
i rozmowę po wysłuchaniu bajki.
- Powiedz o kim była bajka?
- Dlaczego mieszkańcy podwórka nazywali kaczorka „Brzydkie kaczątko”?
- Czy można dokuczać innym, którzy wyglądają inaczej niż my?
- Dlaczego?
- Jak myślisz, jak czuło się kaczątko?
- Jakimi innymi słowami można opisać kaczorka?
- Czy można tak traktować kolegów w przedszkolu?
- Dlaczego?
- KARTA PRACY DOKOŃCZ RYSUNEK
- KARTA PRACY – co czuje Brzydkie Kaczątko
Potrzebne materiały:
- Kartka papieru mim. A4
- Klej
- Dwie niebieskie kredki
- Wycięte kółka / na jedno kaczątko/:
- o średnicy 10 cm – 1 szt.
- o średnicy 4,7 cm – 5 szt./ np. 2 czerwone- nóżki, 2 żółte – słowa i skrzydełka/;
- o średnicy 3 cm – 3 szt. / 2 czerwone – dzióbek, 1 czarne oczko/.
- Nagranie spokojnej muzyki.
PRZEBIEG ĆWICZENIA
Krok 1 Włączamy spokojną muzykę, przy której dziecko będzie pracowało.
Kartkę należy za pomocą taśmy przykleić do blatu stołu lub tak zabezpieczyć, aby się nie przesuwała. I przygotowujemy 2 niebieskie kredki.

Krok 3
Dziecko trzyma w dwóch rękach niebieskie kredki, następnie na kartce kreśli oburącz niebieskie poziome linie na całej powierzchni kartki. Tak powstał staw.

Krok 4
Przygotujemy kółka

Krok 5
Składamy kółka na pół.

Możemy wg powyższych kroków wykonać jeszcze więcej kaczek
i nakleić lub uzupełnić pracę dowolnymi elementami.
W dniu 03.04.2020r. (tj. piątek) Pani Beata Wilk – terapeuta pedagogiczny
będzie pełnić dyżur pod numerem telefonu 34 351-14-02 w godzinach od 10:00 do 11:00.
Serdecznie zapraszamy osoby zainteresowane do kontaktu w tym czasie.
opracowanie: Joanna Bełkot
-
Wyścigi – dmuchanie w parach.
Do zabawy potrzebne będą płatki kosmetyczne i druga osoba do zabawy. Siadamy obok siebie , kładziemy przed sobą płatek i na trzy cztery start! dmuchamy. Kogo płatek pierwszy spadnie ze stołu lub biurka wygrywa zabawę.
-
Dmuchanie na płomień świecy-zabawa oddechowa.
Do zabawy potrzebna będzie świeczka. Pamiętajcie aby zadanie wykonywać w obecności osoby dorosłej. Dmuchamy na świeczkę, nabierając powietrze nosem wypuszczając buzią na płomień świecy.
- Dmuchaj szybko tak aby świeczka zgasła
- Dmuchaj bardzo powoli tak aby płomień świecy nie zgasł tylko się poruszał.
Źródła:
Irena Daniel- „Spacer małej świnki”
www.spgostomia.pl
www.pedagogikaspecjalna.edu.pl
ćwiczenia własne
opracowanie: Gabriela Morąg
Ćwiczenia oparte na relacji „z”:
- „jazda samochodem”- dorosły siedząc za dzieckiem trzyma jego ręce i naśladuje ruchy kierowania kierownicą, kołysze się na boki, do przodu, tyłu (skręcanie, jazda w przód, tył).
Ćwiczenia oparte na relacji „przeciwko”:
- „samochód utknął w tunelu „– dziecko na czworakach przechodzi pod dorosłym znajdującym się w pozycji klęczącej podpartej – dorosły obniża się w momencie przechodzenia pod nimi dziecka tak aby utrudnić mu zadanie.
Ćwiczenia oparte na relacji „razem”:
- „jazda autobusem” – dziecko siedzi na zrolowanej kocu, dorosły ciągnie je w różne strony.
Ćwiczenia relaksacyjne:
- masażyk „jedzie motocykl, samochód osobowy, ciężarowy” – jedzie prosto, slalomem, zygzakiem, w kółko, zatrzymuje się, cofa, wjeżdża do garażu – pod pachę (przy samochodzie ciężarowym zwiększamy nacisk), na samym końcu jedzie wiele samochodów (masujemy plecy dziecka wszystkimi palcami).
żródło:
www.sosw.bochnia.pl
ZAJĘCIA KOREKCYJNO – KOMPENSACYJNE #ZOSTANWDOMU
Mam nadzieję, że chętnie skorzystaliście z poprzednich propozycji wspólnej rodzinnej zabawy…Jeśli tak, mam dla Was kilka nowych pomysłów. Koniecznie do zabawy zaproście rodzeństwo i rodziców….
W tym tygodniu proponuję trening twórczego myślenia:
- projektujemy własną literkę – wyszukajcie wspólnie litery innych alfabetów (np. grecki, rosyjski lub inny) a potem niech każdy z Was zaprojektuje swoją własną, niepowtarzalną literkę;
- podaj kolejność – układamy 3-4 zabawki lub kolorowe kredki ( mogą też być jakieś klocki, różne przedmioty używane w codziennym życiu-kolorowe skarpetki……) na stole, przyglądamy się im dokładnie i zapamiętujemy kolejność, zasłaniamy chustą/serwetą i wymieniamy przedmioty w kolejności- każdy z uczestników z osobna lub na przemian ( wspólnie ustalamy zasady zabawy i przestrzegamy ich). Ilość przedmiotów możemy zwiększać;
- co się zmieniło? – do zabawy przygotujcie różne akcesoria: okulary, peruki, korale, zegarki, bransoletki, różne ubrania- mogą być czapki, kapelusze, rękawiczki, szaliki, kapcie…… i co tylko podpowie Wam wasza wyobraźnia. Usiądźcie całą rodziną wygodnie na dywanie. Jedna osoba wychodzi z pokoju, a pozostali zmieniają coś w swoim wyglądzie. Zadaniem wybranej osoby jest odnalezienie różnic w wyglądzie swojej rodziny.
Życzę Wam dużo wspaniałej rodzinnej zabawy!!!
Pamiętajcie, że śmiech i pozytywne myślenie jest najlepszym TERAPEUTĄ –
– usprawnia proces uczenia się, koncentrowania uwagi i zapamiętywania.
POZDRAWIAM
terapeuta pedagogiczny Beata Wilk