SŁONECZNA CHATKA proponuje…środa, 6.05.2020
Opublikowane przez przedszkole2 w dniu
Dziś kolejny dzień, w którym prezentujemy wybrany zawód- tym razem porozmawiamy o kominiarzu. Dowiemy się, na czym polega praca kominiarza i dlaczego jest taka potrzebna i ważna dla wszystkich. W literkową środę nie może zabraknąć ćwiczeń związanych z czytaniem- dziś krzyżówka, trochę inna niż zawsze, a dla młodszych dzieci ćwiczenia słuchu fonematycznego. I na koniec: „ ..na widok kominiarza za guzik chwyć!”- zabawy plastyczne z wykorzystaniem guzików. Przyjemnej pracy!
opracowanie: Anna Kolp i Ewa Bąk
Pan w charakterystycznym czarnym mundurze, z cylindrem na głowie i szczotką na ramieniu który czyści kominy dbając o bezpieczeństwo domowników to……………..
Wykreśl co drugą literę, spróbuj odczytać samodzielnie lub z pomocą dorosłego rozwiązanie zagadki. Dzieci starsze wpisują rozwiązanie na wykropkowanej linii, dzieci młodsze mogą pokolorować postać.
K | L | O | S | M | U | I | P | N | Y | I | R | A | T | R | M | Z | C |
Poproś dorosłego o odtworzenie nagrania, słuchaj uważnie i postaraj się odpowiedzieć na pytania zadawane przez dorosłego po wysłuchaniu tekstu.
Pytania:
- Czym zajmuje się kominiarz?
- Jakich narzędzi używa do pracy?
- Co może się stać, jeśli nie będą czyszczone przewody kominowe?
- Ile guzików u swojego munduru ma kominiarz?
- Jak się nazywa kapelusz kominiarza?
żródło:
Krajowa Izba Kominiarzy www.izbakominiarzy.pl
Kominiarz musi być bardzo sprawny fizycznie, żeby móc wspinać się po dachach i na wysokie kominy. Zaproponuj dorosłemu 4 ćwiczenia i wykonajcie je wspólnie. Przypomnij sobie, jakie ćwiczenia robiłeś w przedszkolu. Mogą to być np. przysiady, stanie na jednej nodze itp. Liczymy na twoją wyobraźnię.
Możecie ćwiczyć przy piosence „Pan kominiarz”.
TEKST PIOSENKI PAN KOMINIARZ-
ROZWIĄŻ KRZYŻÓWKĘ – zadanie dla dzieci starszych
-
ĆWICZENIA SŁUCHU FONEMATYCZNEGO – zadanie dla dzieci młodszych
-
ZADANIE MATEMATYCZNE – zadanie dla dzieci młodszych i starszych
…..kominiarza każdy wygląda i za guzik chwyta, bo to dobry znak.
A jeśli ty pewnego dnia będziesz chciał znaleźć szczęście, radę ci dam:
Gdy chcesz je mieć, naucz się żyć, lecz na widok kominiarza za guzik chwyć…..
Tak śpiewał zespół Blues and Rock. A wszystkie dzieci i dorośli wiedzą, że jak się zobaczy kominiarza – „na szczęście” trzeba chwycić się za guzik. Dlaczego? Skąd się wziął taki zwyczaj? A stąd, że dawniej, jak kominiarz przychodził do wsi wyczyścić kominy, to każda z gospodyń chciała, żeby to właśnie do niej przyszedł najpierw. Ponieważ mundur kominiarz miał brudny od sadzy, chwytały go za guzik i ciągnęły do swojego domostwa. Dlatego dziś na ulicy słyszymy: złap się za guzik, złap kominiarza za guzik lub wręcz urwij kominiarzowi guzik, to będziesz miał szczęście” 😉
Obejrzyj propozycje prac plastycznych związane z dzisiejszym tematem. Może któraś stanie się inspiracją do działania.
Wszystko zależy od waszej kreatywności. POWODZENIA.
Mile widziane zdjęcia waszych prac.
opracowanie: Iwona Drewek
Wzory z fasoli
Zabawa na dziś, to układanie fasoli na wzorze szlaczków, kształtów, cyfr i liczb. Potrzebna Wam będzie kartka i wzór, który najlepiej namalować czarnym markerem. Życzę super zabawy.
opracowanie: Gabriela Morąg, Anna Wachowska, Beata Wilk
Wiosna to najpiękniejsza pora roku. To czas, w którym otaczająca przyroda budzi się do życia. Najpiękniej widać to w sadach… można dostrzec dużo bieli w kwitnących drzewach i krzewach owocowych, które oprócz tego, że przepięknie wyglądają to i cudnie pachną.
PROPOZYCJA NR 11
- Zachęcamy do zobaczenia kwitnących sadów na:
https://www.youtube.com/watch?v=bvjK__OrdVM
Jeśli Wam się spodobało, to zapraszamy do zabawy – Zgadnijcie co jesienią będziemy zrywać w naszych ogrodach….
Sprawdźcie, czy potraficie rozwiązać zagadki, które dla Was przygotowałyśmy (KARTA PRACY), odpowiedzi narysujcie albo napiszcie (można też wkleić wycięte z gazet) w kartach pracy i prześlijcie nam zdjęcia. Jeśli chcecie, przyjrzyjcie się dokładnie wszystkim kwiatom, może zauważycie czym różnią się od siebie?
Taka zabawa to dużo frajdy, ale i nauka nowych słów, opisywania otaczającej rzeczywistości, obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie, rozwijanie wyobraźni, ćwiczenie pamięci i koncentracji uwagi.
opracowanie: Anna Świder
Wesołe zabawy z leniwą ósemką
Na początek postarajcie się rozwiązać zagadkę.
Co to za ósemka ?
Gdy ją kładziemy.
Szybciej i łatwiej piszemy. (leniwa ósemka)
Pamiętacie leniwą ósemkę? Jest to ćwiczenie polegające na rysowaniu „położonej ósemki” i wodzeniu za nią wzrokiem. Ćwiczenie to ma bardzo korzystny wpływ na koordynację między ręką a okiem oraz umiejętność czytania oraz pisania.
No to teraz zapraszam Was do kreślenia leniwej ósemki…
- Przygotujcie chusteczki dla siebie i dziecka i postarajcie się chusteczką najpierw jedną, później drugą a na koniec obiema rękami kreślić leniwe ósemki.
- Kreślcie ósemki różnymi częściami ciała np. nosem, ramionami, biodrami.
- W pozycji stojącej postarajcie się rysować ósemkę palcami stóp.
- W pozycji leżącej kreślcie leniwą ósemkę nogami.
Ósemkowe połączenia
Nasze ciało ma wiele części parzystych np. oczy, uszy, ręce, nogi i je również można obrysować leniwą ósemką. Spróbujcie pobawić się ze swoimi rodzicami w wyszukiwanie takich połączeń, ciekawa jestem ile uda Wam się ich znaleźć.
Wyszukajcie na sobie i obrysujcie ręką „ósemkowe połączenia” (w pionie i w poziomie) np. oko-oko, ucho-ucho, ramię-ramię, kolano-kolano. Lub poproście mamę lub tatę, by znalazł i zaznaczył „ósemkowe połączenia” z tyłu Waszego ciała a następnie zamieńcie się miejscami.
Ósemkowe prace plastyczne
A teraz troszkę działalności plastycznej ale oczywiście z leniwą ósemką w tle, oczywiście w przypadku dzieci młodszych niezbędna będzie pomoc rodzica. Prace plastyczne dziecko wykonuje z dowolnie wybranych materiałów plastycznych.
- Ósemkowe rysunki Dziecko na kartce papieru stara się zaprojektować własny rysunek z kilku leniwych ósemek.
- Ósemkowe czary mary Dziecko stara się narysowaną wcześniej na kartce papieru leniwą zamienić na inny rysunek.
Słoń
Kolejne ćwiczenie wykonujemy w pozycji stojącej, w lekkim rozkroku z lekko ugiętymi nogami w kolanach. Rękę wyciągamy przed siebie, głowę kładziemy na ramieniu wyciągniętej ręki po czym rysujemy ręką.
Źródło:
„Radosna kinezjologia” J. Zwoleńska
www.przedszkola.edu.pl