Zajęcia z psychologiem i pedagogiem w Przedszkolu Miejskim nr 2 w Lublińcu.
Jak pracujemy i czym się zajmujemy.
Emocje – co to jest?
Emocje to nasze własne zachowania na sytuacje życiowe, a także reakcja na inne osoby, i wydarzenia zewnętrzne, które wpływają na nasz los.
Emocje wyrażamy je poprzez radość, wzruszenie, satysfakcję, poczucie bezpieczeństwa, zaufanie, pewność siebie, smutek, niepokój, wstyd, poczucie winy, gniew, złość, nienawiść itp.
Emocje wpływają na nasze zachowanie, czasami mobilizują do działania, ale mogą też zakłócać poprane postępowanie.
Idealną sytuacją jest, gdy człowiek wyraża emocje w sposób adekwatny i aprobowany społecznie do bodźców, które na niego działają.
Kształtowanie kompetencji emocjonalnych na poziomie przedszkolnym jest więc istotnym elementem wychowania. Rozwój inteligencji emocjonalnej jest dziś jedną z kluczowych kompetencji zawodowych. Tak więc już dzisiaj kształtujemy u dzieci umiejętności nie tylko społeczne ale i zawodowe.
Cele i zadania zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno – społeczne:
- Rozpoznawanie i nazywanie emocji adekwatnych do sytuacji
- Rozładowywanie emocji
- Radzenie sobie z porażką
- Ocena własnego zachowania, rozumienie zachowania innych
- Przewidywanie zachowania innych osób
- Współpraca w grupie
- Efektywne komunikowanie się
- Okazywanie szacunku drugiej osobie
- Radzenie sobie ze złością
- Dostrzeganie swoich mocnych stron
Cele terapeutyczne zajęć:
- tworzenie sytuacji odreagowania negatywnych emocji (złości, smutku)
- wyrażanie emocji poprzez naśladowanie mimiki, gestów
- wyrażanie emocji poprzez relaksacyjną zabawę
- budowanie dobrych relacji
- akceptowanie różnorodności dzieci w grupie
- budowanie pewności siebie
Jak kształtujemy emocje w przedszkolu?
Prowadzimy obserwacje zachowania dzieci w trakcie pobytu w przedszkolu. Pracujemy z dziećmi w małych grupkach lub indywidualnie. Tworzymy sytuacje umożliwiające współpracę, budujemy domy, mosty, drogi z klocków. Wycinamy, naklejamy kreujemy przestrzeń wspólnie tworząc arcydzieła. Analizujemy emocje na podstawie kart pracy, przykładowych zdjęć, kolorowanek. Gramy w planszówki, sami tworzymy gry planszowe. Wspomagamy układ sensoryczny malując palcami, przesypując piasek, ziarenka, ćwicząc stopy na matach sensorycznych.
Pedagog specjalny, psycholog



