SŁONECZNA CHATKA proponuje…23.03.2020

Opublikowane przez przedszkole2 w dniu

 oooooooooooo — kopia    gf-yPhU-7uRB-uMSC_emotikony-664x442-nocrop    gf-yPhU-7uRB-uMSC_emotikony-664x442-nocrop (2) — kopia    gf-yPhU-7uRB-uMSC_emotikony-664x442-nocrop (1)    gf-yPhU-7uRB-uMSC_emotikony-664x442-nocrop (1) — kopia

Witamy w poniedziałek 23.03.2020 r.

WIOSNA- CIEPLEJSZY WIEJE WIATR- NASZE UCZUCIA, EMOCJE

Proponujemy Państwu zabawy, które mogą  pomóc Wam w zrozumieniu zachowania waszego dziecka.  Teraz tempo naszego życia uległo spowolnieniu, mamy więcej czasu i możemy poświęcić go na szczerą rozmowę z dzieckiem. Możecie  spokojnie porozmawiać o tym, co was złości w jego zachowaniu , ale też dowiedzieć się, jakie zachowanie z waszej strony budzi jego niepokój, smutek,  czy powoduje zły nastrój.

Życzymy miłej zabawy                       Opracowanie: Ewa Bąk i Anna Kolp

MOJE PORANNE SAMOPOCZUCIE

„MOJE PORANNE SAMOPOCZUCIE”

Dorosły i dziecko, lub dzieci, rysują jaki mają dzisiaj humor. Które z dzieci potrafi – podpisuje rysunek swoim imieniem, innym mogą pomóc dorośli.

karty pracy do wyboru

KARTA PRACY NR 1a
KARTA PRACY NR 1b
KARTA PRACY NR 1c
KARTA PRACY NR 1d
W jakim jesteś dzisiaj nastroju

OPOWIADANIE „WIOSENNY SPACER” - propozycja dla dzieci starszych
  1. OPOWIADANIE „WIOSENNY SPACER”- dzieci starsze

Zabawa w pantomimę – dorosły czyta – dziecko pokazuje ruchem i mimiką usłyszany tekst. Podczas czytania dorosły zatrzymuje się w miejscach oznaczonych (), aby dać dziecku czas na wymyślenie i przedstawienie  gestu.

Zbliżał się  koniec zimy. Na dworze było pochmurno  (), wiał zimny wiatr() i co chwilę padał deszcz ze śniegiem() . Na dworze było smutno() i w  domu też, bo Olek i Tosia nie mogli wyjść na spacer.  I tak przez kilka dni. Aż tu rano, po przebudzeniu (),  do okien dziecięcych pokoi  zagląda uśmiechnięte słoneczko i zaprasza je na wiosenny spacer(). Dzieci szybko wstały (), zjadły śniadanie() , ubrały  się() i wyruszyły na podwórko szukać wiosny. Na dworze była piękna pogoda, słońce łaskotało noski dzieci swoimi ciepłymi promykami, a wiosenny wiatr rozwiewał im włosy(). W ogrodzie,  zaraz przy płocie niespodzianka- zakwitła mała sasanka- miała fioletowe płatki i żółty środek, a na liściach i łodyżce takie śmieszne  włoski.

Olek z Tolą poszli dalej()  i nagle z coraz bardziej zielonej trawy zobaczyli białe,  żółte i fioletowe  kwiatki podobne trochę do tulipanów, ale mniejsze. To były krokusy. Tola zobacz! ()- krzyknął Olek i pokazał siostrze rosnący w rogu ogrodu duży krzew pokryty żółtymi kwiatkami. To forsycja, albo złoty deszcz – powiedziała przez otwarte okno mama.()

Wiosenne kwiatki wprowadziły dzieci w radosny nastrój (). Nagle, co to? Coś , albo ktoś dzwoni- to skowronek swoim śpiewem powitał je i wiosnę.

W doskonałym humorze () dzieci wróciły do domu na drugie śniadania, które po wiosennym spacerze smakowało im bardziej niż zwykle.

  1. ROZMOWA Z DZIECKIEM: czy pogoda może mieć wpływ na nasze samopoczucie?

Zadajemy dziecku proste pytania wynikające z treści opowiadania:

  • Jaki humor na początku opowiadania miały  dzieci?
  • Kiedy dzieci zrobiły się wesołe?
  • Jakie zwiastuny wiosny zobaczyły dzieci w ogrodzie?
  • Czy obserwacja przyrody poprawiła dzieciom humor?
  • A co ty najlepiej lubisz robić na świeżym powietrzu?
  • Dorosły również mówi, w jaki sposób najchętniej spędza czas na świeżym powietrzu;
  • Jakie kolory ma wiosna? Jakie kolory dzieci spotkały na spacerze po ogrodzie?
  • Jaki jest twój ulubiony kolor?- określenie ulubionego koloru dziecka i dorosłego ( może być każdy inny)

ZABAWA SMUTNO / WESOŁO - propozycja zabawy dla dzieci młodszych

ZABAWA SMUTNO- WESOŁO

 Przed zabawą wycinamy buźki, można je przykleić na patyki od szaszłyków. Dorosły czyta wolno zdania, dając dziecku czas na zastanowienie się nad odpowiedzią.  Polecenie dla dziecka: określ swoje emocje, odczucia podnosząc do góry buźkę.

EMOCJE karta pracy

  • Za oknem pada deszcz i jest zimno ( co czujesz : smutek, czy radość)
  • W moim ogrodzie zakwitły piękne, wiosenne kwiaty: przebiśniegi, krokusy i sasanki.
  • Na wiosennym spacerze widziałam/widziałem latające pszczółki i motyle
  • W górach obudziły się z zimowego snu niedźwiedzie
  • Na wiosenny spacer idę z rodzicami
  • Siedzę w pokoju sam, sama
  • Oglądając bajkę przytulam się do mamy i taty
  • Zgubiłam ulubiona zabawkę
  • Podarła mi się moja ulubiona bluzka
  • Zobaczyłem (am) dużego, groźnego psa.

MASAŻ RELAKSACYJNY - Spacer biedronki

MASAŻ RELAKSACYJNY:  „Spacer biedronki”

Dorosły siada za dzieckiem i mówiąc wiersz wykonuje delikatne ruchy na plecach dziecka zgodnie z opisem. Potem zmiana ról – dziecko siada za dorosłym, dorosły czyta, a dziecko stara się wykonać zapamiętane ruchy. Można powtórzyć kilka razy

Biedroneczka mała po trawce biegała. – delikatne poruszanie palcami w różnych kierunkach,
Nóżkami tupała, – naprzemiennie uderzanie w plecy otwartymi dłońmi,
rączkami machała. – masowanie  obiema rękami,
Potem się ślizgała – przesuwanie zewnętrzną stroną dłoni do góry, do góry i w dół. – wewnętrzną w dół,
W kółko się kręciła – rysowanie rękami koła w przeciwnych kierunkach,
i piłką bawiła. – delikatne uderzanie pięściami,
Gdy deszcz zaczął padać, -stukanie palcami wskazującymi z góry na dół,
pod listkiem się skryła – rysowanie obiema rękami kształt liścia,
i bardzo zmęczona spać się położyła. – przesuwanie złączonymi  dłońmi w jedną i w drugą stronę.

ZABAWA - DOKOŃCZ ZDANIE

ZABAWA – DOKOŃCZ ZDANIE

Dorosły czyta, odpowiada dziecko i dorosły

  • Jestem zadowolony (a), gdy…
  • Czuję się nieszczęśliwy (a), gdy…
  • Jestem zły (a), gdy…
  • Chciałbym, chciałabym żeby
  • Najlepiej się czuję gdy….
  • Moje ulubione zajęcie to…….

ZABAWA - START RAKIETY

ZABAWA „START RAKIETY” wysyłamy złość oraz wszystkie tzw. negatywne emocje, z którymi jest nam źle, w kosmos.

Wyrażanie złości jest bardzo ważne, bo trzeba się jej pozbyć. Jeśli dziecko nie pozbędzie się złości ,to będzie niegrzeczne, sprawi komuś przykrość, uderzy itp. Rozmawiamy o to tym jak można pozbyć się złości w akceptowany, bezpieczny sposób (kącik złości – walimy w poduchy krzycząc jednocześnie, drzemy i gniemy stare gazety, malujemy na kartce naszą złość, potem możemy pogiąć i zniszczyć ten rysunek, wyrzucić do kosza łącznie z naszą złością.

My proponujemy  taką zabawę:

siedzimy na podłodze:

  • Bębnimy palcami po podłodze, najpierw cicho powoli, a potem coraz szybciej i coraz głośniej;
  • Klaszczemy w dłonie z natężającą się głośnością i we wzrastającym tempie;
  • Tupiemy nogami, zaczynając cicho i powoli, a potem coraz szybciej i głośniej;
  • Wstajemy gwałtownie , wyrzucając z głośnym krzykiem ręce do góry- RAKIETA ZE ZŁYMI EMOCJAMI WYSTARTOWAŁA!
  • Powoli siadamy  na podłodze, uspokajamy się, delikatnie kołyszemy się na boki- można położyć się w  przez chwilę i posłuchać dowolnej muzyki relaksacyjnej.

BAJKA NA DOBRANOC

TERAPIA RĘKI

Terapia ręki to przede wszystkim usprawnianie małej motoryki, czyli precyzyjnych ruchów rąk, dłoni i palców. Terapia ręki to również dostarczanie wrażeń dotykowych, umożliwiających poznawanie różnych kształtów, struktur materiałów oraz nabywanie umiejętności ich rozróżniania.

opracowanie: Iwona Drewek

TERAPIA RĘKI - propozycje ćwiczeń

Chcę państwu przedstawić ćwiczenia, które można z dzieckiem przeprowadzić w formie zabawy w domu:

Ćwiczenia rozmachowe:

  • zamalowanie farbami dużych płaszczyzn, ograniczonych konturem, za pomocą rąk,
  • kreślenie w powietrzu i na dywanie dużych swobodnych ciągłych ruchów w kształcie fal, ósemek, figur geometrycznych,
  • przechodzenie przez szarfy, obręcze,
  • czołganie się pod sznurkiem,
  • orły na podłodze,
  • odbijanie balonu,
  • skakanie na skakance,
  • kręcenie plastikową rurą,
  • rzucanie piłkami do celu,
  • taniec z chustą lub wstążką w ręku,
  • łapanie baniek mydlanych
PROPOZYCJE ZABAW LOGOPEDYCZNYCH

Kolejny tydzień przed nami, mam dla was nowe propozycje zabaw logopedycznych.

opracowanie: Joanna Bełkot

  • Zabawa artykulacyjna „Chomik”

  • Poproś osobę dorosłą o przeczytanie bajki i wspólnie wykonujcie ćwiczenia.

Czy widziałeś chomika, który ziarno w buzię wtyka? (przesuwamy językiem po górnej wardze, górnych zębach, podniebieniu w kierunku gardła).

Trzyma w policzkach zapasy, taki jest łasy.(wypychamy językiem raz jeden raz drugi policzek).

Teraz policzki ma jak balony (nabieramy powietrza do buzi i na chwilę zatrzymujemy)

i bardzo jest zadowolony.(uśmiechamy się szeroko, pokazując ząbki )

Nabierz powietrza w oba policzki ( przytrzymujemy powietrze w obu policzkach )

I już wyglądasz jak chomiczek.

Takie policzki nie są ozdobą. Wypuść powietrze i znów bądź sobą.(wypuszczamy powietrze nosem).

  • Kolorowa tęcza

  • do zabawy potrzebne będą: słomka,plastikowa butelka po wodzie mineralnej (ucinamy szyjkę z butelki), kolorowe kawałki papierów lub bibułki.
  • Sposób przygotowania: do butelki wrzucamy kawałki bibułki,do środka wkładamy słomkę i dmuchamy raz mocniej raz słabiej.Kolorowe bibułki wirują,robi się kolorowo jak tęcza.

Powodzenia!

Propozycje ćwiczeń prowadzonych metodą ruchu rozwijającego Weronki Sherborne

Ćwiczenia  kształtujące świadomość osoby, schemat ciała i przestrzeni:

  • wierszyk „co gdzie mamy”

To są moje rączki (wyciągamy ręce przed siebie),
To są moje nóżki (naprzemiennie pokazujemy swoje nogi),
Tu mamy ramiona (wskazujemy dłońmi swoje ramiona),
A tu mamy brzuszki (poklepujemy się po brzuchu),
To oko, to nosek (wskazujemy palcem części ciała),
To uśmiech (uśmiechamy się),
To minka (np. pokazujemy język, robimy tzw. dzióbek ustami),
A to moja czuprynka (dłońmi poprawiamy włosy),
Tak się każdy wita (podajemy dłoń osobie z naprzeciwka lub z boku),
Tak się każdy kłania (kłaniamy się),
Na znak powitania.

Ćwiczenia oparte na relacji „z”:

  • „rybak i rybka” – każdy rybak (dorosły) łapie swoją rybkę (dziecko) i z nią w ramionach płynie (biegnie), wymachując rękami.

Ćwiczenia oparte na relacji „przeciwko”:

  • „schwytana rybka” – dorosły trzyma w objęciach dziecko, które chce się uwolnić.

Ćwiczenia oparte na relacji „razem”:

  • „wiosłowanie „– dziecko z dorosłym siedzą naprzeciwko siebie na przemian kładą się na plecach i siadają.
DZIECI UCZĄ RODZICÓW W DOMU - pakiet materiałów dydaktycznych.

Zachęcamy do zapoznania się z ofertą Centrum Rozwoju Lokalnego dedykowaną dla dzieci i rodziców.
Kliknij w poniższy tytuł, a przejdziesz na stronę.

Dzieci uczą rodziców w domu

 

Przejdź do treści Przejdź do menu