SŁONECZNA CHATKA proponuje…23.03.2020
Opublikowane przez przedszkole2 w dniu
Witamy w poniedziałek 23.03.2020 r.
WIOSNA- CIEPLEJSZY WIEJE WIATR- NASZE UCZUCIA, EMOCJE
Proponujemy Państwu zabawy, które mogą pomóc Wam w zrozumieniu zachowania waszego dziecka. Teraz tempo naszego życia uległo spowolnieniu, mamy więcej czasu i możemy poświęcić go na szczerą rozmowę z dzieckiem. Możecie spokojnie porozmawiać o tym, co was złości w jego zachowaniu , ale też dowiedzieć się, jakie zachowanie z waszej strony budzi jego niepokój, smutek, czy powoduje zły nastrój.
Życzymy miłej zabawy Opracowanie: Ewa Bąk i Anna Kolp
„MOJE PORANNE SAMOPOCZUCIE”
Dorosły i dziecko, lub dzieci, rysują jaki mają dzisiaj humor. Które z dzieci potrafi – podpisuje rysunek swoim imieniem, innym mogą pomóc dorośli.
karty pracy do wyboru
KARTA PRACY NR 1a
KARTA PRACY NR 1b
KARTA PRACY NR 1c
KARTA PRACY NR 1d
W jakim jesteś dzisiaj nastroju
- OPOWIADANIE „WIOSENNY SPACER”- dzieci starsze
Zabawa w pantomimę – dorosły czyta – dziecko pokazuje ruchem i mimiką usłyszany tekst. Podczas czytania dorosły zatrzymuje się w miejscach oznaczonych (), aby dać dziecku czas na wymyślenie i przedstawienie gestu.
Zbliżał się koniec zimy. Na dworze było pochmurno (), wiał zimny wiatr() i co chwilę padał deszcz ze śniegiem() . Na dworze było smutno() i w domu też, bo Olek i Tosia nie mogli wyjść na spacer. I tak przez kilka dni. Aż tu rano, po przebudzeniu (), do okien dziecięcych pokoi zagląda uśmiechnięte słoneczko i zaprasza je na wiosenny spacer(). Dzieci szybko wstały (), zjadły śniadanie() , ubrały się() i wyruszyły na podwórko szukać wiosny. Na dworze była piękna pogoda, słońce łaskotało noski dzieci swoimi ciepłymi promykami, a wiosenny wiatr rozwiewał im włosy(). W ogrodzie, zaraz przy płocie niespodzianka- zakwitła mała sasanka- miała fioletowe płatki i żółty środek, a na liściach i łodyżce takie śmieszne włoski.
Olek z Tolą poszli dalej() i nagle z coraz bardziej zielonej trawy zobaczyli białe, żółte i fioletowe kwiatki podobne trochę do tulipanów, ale mniejsze. To były krokusy. Tola zobacz! ()- krzyknął Olek i pokazał siostrze rosnący w rogu ogrodu duży krzew pokryty żółtymi kwiatkami. To forsycja, albo złoty deszcz – powiedziała przez otwarte okno mama.()
Wiosenne kwiatki wprowadziły dzieci w radosny nastrój (). Nagle, co to? Coś , albo ktoś dzwoni- to skowronek swoim śpiewem powitał je i wiosnę.
W doskonałym humorze () dzieci wróciły do domu na drugie śniadania, które po wiosennym spacerze smakowało im bardziej niż zwykle.
- ROZMOWA Z DZIECKIEM: czy pogoda może mieć wpływ na nasze samopoczucie?
Zadajemy dziecku proste pytania wynikające z treści opowiadania:
- Jaki humor na początku opowiadania miały dzieci?
- Kiedy dzieci zrobiły się wesołe?
- Jakie zwiastuny wiosny zobaczyły dzieci w ogrodzie?
- Czy obserwacja przyrody poprawiła dzieciom humor?
- A co ty najlepiej lubisz robić na świeżym powietrzu?
- Dorosły również mówi, w jaki sposób najchętniej spędza czas na świeżym powietrzu;
- Jakie kolory ma wiosna? Jakie kolory dzieci spotkały na spacerze po ogrodzie?
- Jaki jest twój ulubiony kolor?- określenie ulubionego koloru dziecka i dorosłego ( może być każdy inny)
ZABAWA SMUTNO- WESOŁO
Przed zabawą wycinamy buźki, można je przykleić na patyki od szaszłyków. Dorosły czyta wolno zdania, dając dziecku czas na zastanowienie się nad odpowiedzią. Polecenie dla dziecka: określ swoje emocje, odczucia podnosząc do góry buźkę.
- Za oknem pada deszcz i jest zimno ( co czujesz : smutek, czy radość)
- W moim ogrodzie zakwitły piękne, wiosenne kwiaty: przebiśniegi, krokusy i sasanki.
- Na wiosennym spacerze widziałam/widziałem latające pszczółki i motyle
- W górach obudziły się z zimowego snu niedźwiedzie
- Na wiosenny spacer idę z rodzicami
- Siedzę w pokoju sam, sama
- Oglądając bajkę przytulam się do mamy i taty
- Zgubiłam ulubiona zabawkę
- Podarła mi się moja ulubiona bluzka
- Zobaczyłem (am) dużego, groźnego psa.
MASAŻ RELAKSACYJNY: „Spacer biedronki”
Dorosły siada za dzieckiem i mówiąc wiersz wykonuje delikatne ruchy na plecach dziecka zgodnie z opisem. Potem zmiana ról – dziecko siada za dorosłym, dorosły czyta, a dziecko stara się wykonać zapamiętane ruchy. Można powtórzyć kilka razy
Biedroneczka mała po trawce biegała. – delikatne poruszanie palcami w różnych kierunkach,
Nóżkami tupała, – naprzemiennie uderzanie w plecy otwartymi dłońmi,
rączkami machała. – masowanie obiema rękami,
Potem się ślizgała – przesuwanie zewnętrzną stroną dłoni do góry, do góry i w dół. – wewnętrzną w dół,
W kółko się kręciła – rysowanie rękami koła w przeciwnych kierunkach,
i piłką bawiła. – delikatne uderzanie pięściami,
Gdy deszcz zaczął padać, -stukanie palcami wskazującymi z góry na dół,
pod listkiem się skryła – rysowanie obiema rękami kształt liścia,
i bardzo zmęczona spać się położyła. – przesuwanie złączonymi dłońmi w jedną i w drugą stronę.
ZABAWA – DOKOŃCZ ZDANIE
Dorosły czyta, odpowiada dziecko i dorosły
- Jestem zadowolony (a), gdy…
- Czuję się nieszczęśliwy (a), gdy…
- Jestem zły (a), gdy…
- Chciałbym, chciałabym żeby
- Najlepiej się czuję gdy….
- Moje ulubione zajęcie to…….
ZABAWA „START RAKIETY” wysyłamy złość oraz wszystkie tzw. negatywne emocje, z którymi jest nam źle, w kosmos.
Wyrażanie złości jest bardzo ważne, bo trzeba się jej pozbyć. Jeśli dziecko nie pozbędzie się złości ,to będzie niegrzeczne, sprawi komuś przykrość, uderzy itp. Rozmawiamy o to tym jak można pozbyć się złości w akceptowany, bezpieczny sposób (kącik złości – walimy w poduchy krzycząc jednocześnie, drzemy i gniemy stare gazety, malujemy na kartce naszą złość, potem możemy pogiąć i zniszczyć ten rysunek, wyrzucić do kosza łącznie z naszą złością.
My proponujemy taką zabawę:
siedzimy na podłodze:
- Bębnimy palcami po podłodze, najpierw cicho powoli, a potem coraz szybciej i coraz głośniej;
- Klaszczemy w dłonie z natężającą się głośnością i we wzrastającym tempie;
- Tupiemy nogami, zaczynając cicho i powoli, a potem coraz szybciej i głośniej;
- Wstajemy gwałtownie , wyrzucając z głośnym krzykiem ręce do góry- RAKIETA ZE ZŁYMI EMOCJAMI WYSTARTOWAŁA!
- Powoli siadamy na podłodze, uspokajamy się, delikatnie kołyszemy się na boki- można położyć się w przez chwilę i posłuchać dowolnej muzyki relaksacyjnej.
KARTA PRACY NR 1a
KARTA PRACY NR 1b
KARTA PRACY NR 1c
KARTA PRACY NR 1d
EMOCJE karta pracy
W jakim jesteś dzisiaj nastroju
KARTA PRACY zachowanie dzieci.docx
OPOWIADANIE WIOSENNY SPACER.docx
ZABAWA SMUTNO- WESOŁO.docx
MASAŻ RELAKSACYJNY Spacer biedronki.docx
DOKOŃCZ ZDANIE START RAKIETY.docx
SCENARIUSZ UCZUCIA
TERAPIA RĘKI
Terapia ręki to przede wszystkim usprawnianie małej motoryki, czyli precyzyjnych ruchów rąk, dłoni i palców. Terapia ręki to również dostarczanie wrażeń dotykowych, umożliwiających poznawanie różnych kształtów, struktur materiałów oraz nabywanie umiejętności ich rozróżniania.
opracowanie: Iwona Drewek
Chcę państwu przedstawić ćwiczenia, które można z dzieckiem przeprowadzić w formie zabawy w domu:
Ćwiczenia rozmachowe:
- zamalowanie farbami dużych płaszczyzn, ograniczonych konturem, za pomocą rąk,
- kreślenie w powietrzu i na dywanie dużych swobodnych ciągłych ruchów w kształcie fal, ósemek, figur geometrycznych,
- przechodzenie przez szarfy, obręcze,
- czołganie się pod sznurkiem,
- orły na podłodze,
- odbijanie balonu,
- skakanie na skakance,
- kręcenie plastikową rurą,
- rzucanie piłkami do celu,
- taniec z chustą lub wstążką w ręku,
- łapanie baniek mydlanych
Kolejny tydzień przed nami, mam dla was nowe propozycje zabaw logopedycznych.
opracowanie: Joanna Bełkot
-
Zabawa artykulacyjna „Chomik”
- Poproś osobę dorosłą o przeczytanie bajki i wspólnie wykonujcie ćwiczenia.
Czy widziałeś chomika, który ziarno w buzię wtyka? (przesuwamy językiem po górnej wardze, górnych zębach, podniebieniu w kierunku gardła).
Trzyma w policzkach zapasy, taki jest łasy.(wypychamy językiem raz jeden raz drugi policzek).
Teraz policzki ma jak balony (nabieramy powietrza do buzi i na chwilę zatrzymujemy)
i bardzo jest zadowolony.(uśmiechamy się szeroko, pokazując ząbki )
Nabierz powietrza w oba policzki ( przytrzymujemy powietrze w obu policzkach )
I już wyglądasz jak chomiczek.
Takie policzki nie są ozdobą. Wypuść powietrze i znów bądź sobą.(wypuszczamy powietrze nosem).
-
Kolorowa tęcza
- do zabawy potrzebne będą: słomka,plastikowa butelka po wodzie mineralnej (ucinamy szyjkę z butelki), kolorowe kawałki papierów lub bibułki.
- Sposób przygotowania: do butelki wrzucamy kawałki bibułki,do środka wkładamy słomkę i dmuchamy raz mocniej raz słabiej.Kolorowe bibułki wirują,robi się kolorowo jak tęcza.
Powodzenia!
Ćwiczenia kształtujące świadomość osoby, schemat ciała i przestrzeni:
- wierszyk „co gdzie mamy”
To są moje rączki (wyciągamy ręce przed siebie),
To są moje nóżki (naprzemiennie pokazujemy swoje nogi),
Tu mamy ramiona (wskazujemy dłońmi swoje ramiona),
A tu mamy brzuszki (poklepujemy się po brzuchu),
To oko, to nosek (wskazujemy palcem części ciała),
To uśmiech (uśmiechamy się),
To minka (np. pokazujemy język, robimy tzw. dzióbek ustami),
A to moja czuprynka (dłońmi poprawiamy włosy),
Tak się każdy wita (podajemy dłoń osobie z naprzeciwka lub z boku),
Tak się każdy kłania (kłaniamy się),
Na znak powitania.
Ćwiczenia oparte na relacji „z”:
- „rybak i rybka” – każdy rybak (dorosły) łapie swoją rybkę (dziecko) i z nią w ramionach płynie (biegnie), wymachując rękami.
Ćwiczenia oparte na relacji „przeciwko”:
- „schwytana rybka” – dorosły trzyma w objęciach dziecko, które chce się uwolnić.
Ćwiczenia oparte na relacji „razem”:
- „wiosłowanie „– dziecko z dorosłym siedzą naprzeciwko siebie na przemian kładą się na plecach i siadają.
Zachęcamy do zapoznania się z ofertą Centrum Rozwoju Lokalnego dedykowaną dla dzieci i rodziców.
Kliknij w poniższy tytuł, a przejdziesz na stronę.