SŁONECZNA CHATKA proponuje…2.04.2020
Opublikowane przez przedszkole2 w dniu
Drodzy Rodzice i Kochane Dzieci !
Dziś na całym świecie obchodzimy Światowy Dzień Świadomości Autyzmu.
Celem tego wydarzenia jest zwiększenie świadomości i wrażliwości na temat autyzmu oraz na zwrócenie uwagi na problemy, z jakimi borykają się osoby z autyzmem i ich najbliżsi.
Na znak jedności i solidarności z nimi zachęcamy Was do ubrania się na niebiesko i wykonania dowolnej pracy plastycznej w kolorze niebieskim. My oczywiście czekamy na zdjęcia sfotografowanych prac oraz Waszych dzieci w niebieskich ubraniach. Zachęcamy wszystkich do wzięcia udziału w akcji!
opracowanie: Gabriela Morąg i Anna Świder
- Dziecko naśladuje czynności o których czyta rodzic.
Tygrys wygrzewał się na słońcu i bardzo się nudził. Choć było gorąco, miał dość tej bezczynności, gdyż zawsze szukał okazji, by pobrykać. Położył się na plecach i przeciągnął się (w leżeniu tyłem na przemian wyciąganie ramion i nóg). Pomyślał sobie „A gdybym tak wyruszył w świat? Tak to dobra myśl”. Następnie stanął na czterech łapach i zaczął je unosić po kolei (w klęku podpartym kolejne unoszenie prawej, lewej nogi, prawej, lewej ręki). Pobiegł na polanę, by tam pobaraszkować: przetaczał się po trawie (w leżeniu ramiona wyprostowane za głową i toczenie się w różne strony), wierzgał nogami jak dziki koń (w przysiadzie podpartym wyrzucanie nóg w tył i w górę). Brykał jeszcze na wiele tylko jemu znanych sposobów (swobodne, radosne ruchy), a potem pognał do lasu (bieg na czworakach). Po drodze musiał przeskoczyć wiele wywróconych drzew (skoki z rozbiegu). Gdy dotarł na miejsce, wspiął się na wysokie drzewo, aby zobaczyć jak wygląda dziś rzeka (ruchy naśladujące wspinanie się na drzewo). Rzeka płynęła w pobliżu, a ponieważ tego dnia było bardzo gorąco, chciał jak najprędzej wykąpać się (bieg na czworakach). Po drodze usłyszał hałas. Ponieważ nie wiedział, co on oznacza, chciał jak najciszej podkraść się do krzaków nad brzegiem (pełzanie). Wyglądając zza nich, zobaczył płynący statek, a nie chcąc być dostrzeżonym przez ludzi, odczekał aż zniknie on za zakrętem. Wskoczył do wody, by schłodzić swe rozgrzane ciało (naśladowanie pływania). Po wyjściu z wody pomyślał, że czas na popołudniową drzemkę. Znalazł zacienione miejsce i tam się ułożył (dzieci układają się wygodnie na podłodze). Zanim zasnął pomyślał sobie jeszcze „Ależ wielki jest ten świat, bardzo się zmęczyłem na tej wyprawie”. I natychmiast usnął.
- Rozmowa z dziećmi na temat zabawy:
Dokąd poszedł tygrysek?
Co tam robił?
Co zobaczył na rzece?
Dlaczego chciał się wykąpać?
Jak zakończyła się jego przygoda?
Rodzice możecie ćwiczyć razem z dzieckiem
bądź dzieci mogą ćwiczyć wspólnie ze swoim rodzeństwem.
- Ćwiczenia kształtujące tułów – skręty i skłony. Dzieci stoją w lekkim rozkroku tyłem do rodzica lub rodzeństwa. Jednocześnie wykonują skręt tułowia (jedna osoba w lewo, druga w prawo) i klaszczą w dłonie partnera. To samo powtarzają w drugą stronę.
- Ćwiczenie mięśni brzucha „Rowerek”- Dziecko i rodzic lezą na plecach nogami do siebie, unoszą nogi, łączą stopy i poruszają nogami jak przy pedałowaniu na rowerze.
- Zabawa bieżna „Domki” – Jedna osoba klęczy na czworakach, druga biega dookoła „domku”, a na określony sygnał chowa się do niego. Później następuje zamiana ról.
Źródło:
Książka nauczyciela „Dzieciaki w akcji” wyd. Nowa era
www.blizejprzedszkola.pl
-
Pudło sensoryczne
Wykonanie i stopień trudności zależy wyłącznie od naszych chęci i umiejętności. W wersji podstawowej mogą to być kasztany, fasola, groch albo ryż wsypane do dużego plastikowego pojemnika. Można też do plastikowego pudełka nasypać np. ryżu albo kaszy manny i wrzucić drewniane puzzle. Zadaniem malucha będzie wyłowienie ukrytych elementów. Można także pokusić się o przygotowanie małego dzieła sztuki. W tym wypadku bazą będzie ryż zafarbowany na zielono (np. barwnikiem spożywczym), do którego wystarczy wrzucić różne zabawki tematyczne, np. biedronki, motylki…
Dla starszych dzieci doskonale sprawdzi się duże plastikowe pudełko. Przedszkolak może wcielić się w rolę archeologa i pobawić się w wykopaliska. Plastikowe pudełko wystarczy wypełnić piaskiem lub kaszą manną, dosypać kamyków i ukryć w nim małe dinozaury.
-
Malowanie rękami i stopami
Dotykanie farb, malowanie paluszkami, odbijanie całych rączek i stópek – to wszystko, podobnie jak pudełka sensoryczne, uwrażliwia receptory. Malowanie rękami spodoba się także dzieciom, które nie lubią malować w tradycyjny sposób ze względu na słabe napięcie mięśniowe – używanie paluszków jest trudniejsze niż trzymanie kredki czy pędzla i dociskanie ich do kartki. Realizując to zadanie i malując obrazek w kolorze niebieskim możesz włączyć się do naszej dzisiejszej akcji.
Źródło:www.dziecisawazne.pl
opracowanie: Iwona Drewek
- Dzisiaj proponuję zabawy do których możemy użyć magnesów lub samodzielnie wyciętych kółek, ustawiać je na kartce wedle uznania i ,,slalomem’’ kolorować.
- Sekwencje. Do tej zabawy można użyć nie tylko magnesów, mogą to być klamerki, nakrętki, kolorowe obrazki, spinacze i wiele innych przedmiotów. Pamiętajmy że układanie sekwencji rozpoczynamy od odtwarzania przez dziecko ułożonej przez nas sekwencji poprzez odwzorowywanie pod spodem jeden do jednego. Możemy też poćwiczyć pamięć wzrokową, poprzez przygotowanie wzoru, zaprezentowanie go dziecku, zakrycie i poproszenie o jego odwzorowanie.
opracowanie: Joanna Bełkot
- MAGICZNE SZTUCZKI
do tego zadania potrzebne będą: kubek, słone paluszki, płatki śniadaniowe do mleka w kształcie kulki (mogą być inne).
- Do kubka wkładamy paluszki i bez użycia rąk, naszymi usta wyjmujemy 1 paluszka i zjadamy. (dobre ćwiczenia na mięsień okrężny ust)
- Na czubek języka kładziemy płatek do mleka i turlamy nim po podniebieniu uważając na to aby nam nie spadł. ( dobre ćwiczenie na pionizację języka)
- PRZYGODA WĘŻA – bajka artykulacyjna.
Poproście osobę dorosłą o przeczytanie opowiadania,wspólnie wykonujcie ćwiczenia. Powodzenia!
Wąż spał smacznie w swojej jaskini (język leży płasko na dnie jamy ustnej). Kiedy mocniej zaświeciło słońce, wąż zaczął się wiercić (poruszamy czubkiem języka za dolnymi zębami) i rozejrzał się dookoła (oblizujemy górne i dolne zęby od strony wewnętrznej). Chciał wyśliznąć się ze swej jaskini (przeciskamy język między zbliżonymi do siebie zębami), ale okazało się, iż przejście zablokował duży kamień (przy złączonych zębach rozchylają się i łączą wargi). W końcu wąż wyszedł na zalaną słońcem polanę (wysuwamy język daleko do przodu). Zatańczył uradowany (rozchylamy usta jak przy uśmiechu, oblizujemy wargi ruchem okrężnym) i zasyczał głośno (wymawiamy sss…).
- Plastelinowe węże – do zabawy potrzebujemy plastelinę, z której wałkujemy wałki robiąc węża. Ciekawa jestem, kogo wąż będzie dłuższy. Pochwalcie się przysyłając zdjęcia. Udanej zabawy!
Źródło :
,,Języczkowe zabawy logopedyczne”, Anna Tońska
www.logopediapraktyczna.pl
www.logopasja.pl
Kochane Dzieci i Drodzy Rodzice!
Choć nie chodzimy do przedszkola czy pracy to Wielkiego Postu nie odwołujemy, będzie Wielkanoc, ale nie odwiedzimy Jezusa w kościele fizycznie, ale możemy być z Nim duchowo. Wiemy, że Bóg potrafi wyprowadzić dobro z największego zła tylko mu trzeba nas. Może was to zdziwi jak Bóg i klawiatura mogą współistnieć i to całkiem dobrze. To są przemyślenia pewnej wspaniałej katechetki z którymi się zgadzam.
Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus!
Pamiętaj, że aby spotkać się z Bogiem podczas kwarantanny nie musisz wychodzić z domu.
Możesz wybrać jedną z propozycji lub wszystkie każdego dnia.
1.W niedzielę i Święta uczestnicz we Mszy Świętej przez różne środki społecznego przekazu tj. telewizja, internet czy radio.
2. Pomódl się w domu własnymi słowami lub tekstami znanych Ci modlitw..
3. Śpiewaj religijne piosenki lub ich posłuchaj np. Małe TGD czy Arka Noego( kto śpiewa ten dwa razy się modli).
4. Możesz obejrzeć bajkę o tematyce religijnej np. na YouTube
5. Możesz poznać bliżej wybraną postać Świętej lub Świętego i zastanowić się w czym możesz ją naśladować.
6. Możesz nauczyć się nowej modlitwy lub pieśni.
Oto przedstawiam Wam propozycje katechez:
Katecheza 1: Niedziela Palmowa- Jezus jest moim Królem
1. Jezus wjeżdża na osiołku do Jerozolimy
- Wysłuchaj Ewangelii: https://www.biblijni.pl/J,12,12-19.
- Pokoloruj obrazek: www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/triumfalny-wjazd-do-jerozolimy
Katecheza 2: Droga Krzyżowa Pana Jezusa
- Wysłuchaj Drogi Krzyżowej dla dzieci: proszę wejść w link:
https://www.youtube.com/watch?v=48De2Uov674 - Proszę pokolorować obrazek: wejdź w link:
http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/jezus-niesie-krzyz
Pozdrawiam Was Serdecznie i do zobaczenia wkrótce
Wasza Pani z religii Sylwia Burzyk