SŁONECZNA CHATKA proponuje…26.03.2020
Opublikowane przez przedszkole2 w dniu
W ZDROWYM CIELE ZDROWY DUCH!
Dziś proponujemy aktywność fizyczną, która jest szczególnie ważna u dzieci. Występujący u najmłodszych „głód ruchu” jest wyrazem podświadomej chęci zaspakajania tej potrzeby zapewnienia niezbędnego czynnika stymulującego rozwój.
opracowanie: Gabriela Morąg i Anna Świder
-
Zabawa naśladowcza
- Dziecko naśladuje czynności i odgłosy, o których czyta rodzic.
Krzyś nie mógł się doczekać nadejścia wiosny. Postanowił wyjść do ogrodu i jej poszukać (dziecko maszeruje w różnych kierunkach). Zobaczył drzewa z zielonymi listeczkami, delikatnie poruszające się na wietrze (naśladuje poruszające się drzewa i ich szum); w oddali usłyszał śpiew ptaków (naśladuje śpiew ptaków). Nad domem krążyły dwa bociany (biega z szeroko rozłożonymi rękami, jak ze skrzydłami), a potem brodziły po trawie, wysoko podnosząc nogi, i rozglądały się w poszukiwaniu żabek (maszeruje z wysokim unoszeniem kolan, rozglądając się na boki). Klekotały cichutko, aby ich nie spłoszyć (cicho naśladuje klekot bocianów). Żabki zauważyły niebezpieczeństwo i skakały w różnych kierunkach, aby się ukryć (naśladuje żabie skoki). Nawoływały się cichutko (cicho kumka), aby nie zwrócić na siebie uwagi. Było ciepło i przyjemnie. Krzyś przeciągnął się, aby rozprostować kości (przeciąga się). Nagle nad uchem usłyszał ciche bzyczenie. To pszczoła krążyła nad jego głową (naśladują brzęczenie pszczoły). Chłopiec przestraszył się i zaczął uciekać, wymachując rękami, aby ją odgonić (biega z wymachami rąk). Nagle jego uwagę zwróciły kolorowe kwiaty. Krzyś pochylił się i je powąchał (naśladuje wąchanie kwiatów), a potem głośno kichnął (kicha aaa…psik!). Nie muszę już szukać wiosny, pomyślał zadowolony, a potem uśmiechnął się do siebie i wrócił do domu.
-
Ćwiczenia ruchowe:
- „Kotki na wiosennym spacerze” – dziecko „kotek” chodzi na czworakach w rożnych kierunkach. Na jedno klaśnięcie rodzica turla się po podłodze, na dwa klaśnięcia robi koci grzbiet i idzie dalej.
- „Bociany na łące” – dziecko bocian porusza się w różnych kierunkach z wysokim unoszeniem kolan, co pewien czas zatrzymuje się, staje na jednej nodze i rozgląda się dookoła szukając żabek.
- „Prace w ogrodzie” – dziecko porusza się w dowolnych kierunkach przy utworze pt.: „Wiosna” Antonio Vivaldi. Podczas przerwy w muzyce wspólnie z rodzicem naśladują wymyślone przez dziecko lub rodzica wiosenne prace w ogrodzie np. przekopujemy grządki, sadzimy sadzonki, podlewamy kwiaty itp.
-
Ćwiczenie pamięci ruchowej: „Wiosenne obrazki”
- Rodzic kreśli palcem na plecach dziecka rysunki związane tematycznie z wiosną. Dziecko próbuje odgadnąć co rodzic narysował. Rysuje na kartce dane hasło np.: chmurkę, słońce, deszcz, krokusa itp.
Źródło: Przewodnik metodyczny: „Nasze przedszkole” cz. 3, wyd. MAC edukacja
Bańki mydlane
Z pianą można bawić się w skali mikro – przygotowując miskę z wodą, w której maluch będzie mógł zanurzyć ręce, albo w skali makro – wkładając go do wanny. Do wypełnionego pianą naczynia wrzucamy kolorowe piłeczki albo plastikowe zakrętki od butelek. Zadaniem dziecka będzie odnalezienie ich i wyłowienie ręką, sitkiem, kuchenną chochelką. Zabawę w wannie można połączyć z łapaniem puszczanych przez dorosłych baniek. Tu dziecko ćwiczy spostrzegawczość, refleks, a nawet równowagę.
Domowa ciastolina
- 2 szklanki mąki,
- 1 szklanka soli,
- 2 łyżki oleju roślinnego,
- 2 płaskie łyżki proszku do pieczenia,
- 1,5 szklanki gorącej wody.
Wszystkie składniki należy wymieszać i intensywnie ugniatać, aż się połączą, a masa zrobi się zwarta i elastyczna. Ciastolinę można zabarwić, dodając do podzielonej na części masy barwniki spożywcze.
Mała cukiernia
Ciastolinowe ciastka mogą mieć różne wielkości, kształty i kolory, w roli wafelków do lodów doskonale sprawdzą się papierowe papilotki (takie, w których piecze się babeczki). Do zabawy przyda się wałek, foremki do ciastek i występujące w roli posypek cekiny, ziarenka maku lub sezamu.
Robaki spaghetti
Do stworzenia robaków potrzebny będzie ugotowany makaron spaghetti. Kolory uzyskacie używając barwników spożywczych. Ugotowany makaron jest śliski i elastyczny, można go ugniatać, przekładać z ręki do ręki, wyciągać pojedyncze nitki w różnych kolorach, sprawdzając, czy wszystkie są takiej samej długości. Gdy zacznie wysychać, wystarczy delikatnie polać go wodą.
Innowacja „ Nauczyć dzieci kochać wszystko co je otacza” – elementy hortiterapii w pracy z dzieckiem przedszkolnym (jak czerpać z przyrody i jej nie niszczyć) cieszyła się w Naszym Przedszkolu sporym zainteresowaniem i sprawiała dzieciom dużo radości. Rozbudzała zamiłowanie do natury, wzmacniała więź człowieka z naturą, pomagała rozładowywać negatywne napięcia i emocje, uczyła cierpliwości, staranności, odpowiedzialności za wyniki własnej pracy – ale przede wszystkim wyzwalała spontaniczną radość z efektów własnej działalności. W obecnej rzeczywistości chcielibyśmy kontynuować rozpoczęte działania, łącząc jednocześnie terapeutyczne funkcje roślin z możliwością odpoczynku i relaksu.
opracowanie: Anna Wachowska, Gabriela Morąg, Beata Wilk
NASZE PROPOZYCJE:
KLIKNIJ – PROPOZYCJA NR 1 KLIKNIJ – PROPOZYCJA NR 2 KARTA OBSERWACJI PRZYRODNICZEJNadeszła wiosna. Przyroda budzi się do życia więc zwracamy się z prośbą o przesyłanie na grupowe komunikatory zdjęć przedstawiających Wasze domowe rośliny doniczkowe (mile widziane ukazanie jak o nie dbacie np. podlewając, przesadzając) jak również np. wiosenne ogródki (jeśli takie posiadacie).
Prezentuję Wam drodzy rodzice ćwiczenia z terapii ręki, które możecie wykonać w domu.
opracowanie: Iwona Drewek
- Do tego ćwiczenia możecie użyć zwykłego dziurkacza i kolorowych papierów, następnie przyklejacie to na szlaczki, można każdy szlaczek wykleić jednym kolorem bądź na kolorowo.
- Do tej zabawy używamy klamerek, które każdy z nas ma w domu i karton do którego przyczepiamy klamerki ,można przyczepiać klamerki jednego koloru lub wg wielkości, miłej zabawy.
opracowanie: Joanna Bełkot
Na podstawie usłyszanego wierszyka, narysuj obrazek.
- Dla dzieci młodszych
staraj się powtórzyć za osobą dorosłą, zwracając uwagę na wymowę głoski”s”.
Sa,sa,sa leci osa
se,se,se zwinna jest
su,su,su stanie w słońcu
sy,sy,sy i nie ma osy.
- Dla dzieci starszych,które potrafią już mówić „sz”
staraj się powtórzyć za osobą dorosłą, zwracając uwagę na wymowę głoski”sz”.
Szara myszka w szafie mieszka
a na imię ma Agnieszka.
Ma w szufladzie trzy koszule,
kapelusze, szelki, sznurek.
Grywa w szachy, pisze wiersze,
tuszem robi szlaczki pierwsze.
Chętnie szynkę je i groszek,
kaszę, gulasz, gruszek koszyk.
Powodzenia!!
Źródło:
,,Języczkowe zabawy logopedyczne”, Anna Tońska
www.logopediapraktyczna.pl
www.logopasja.pl