SŁONECZNA CHATKA proponuje…26.03.2020

Opublikowane przez przedszkole2 w dniu

     oooooooooooo — kopia             oooooooooooo — kopia

W ZDROWYM CIELE ZDROWY DUCH!

Dziś proponujemy aktywność fizyczną, która  jest szczególnie ważna u dzieci. Występujący u najmłodszych „głód ruchu” jest wyrazem podświadomej chęci zaspakajania tej potrzeby zapewnienia niezbędnego czynnika stymulującego rozwój.

opracowanie: Gabriela Morąg i Anna Świder

PROPOZYCJE ZABAW RUCHOWYCH
  1. Zabawa naśladowcza

  • Dziecko naśladuje czynności i odgłosy, o których czyta rodzic.

Krzyś nie mógł się doczekać nadejścia wiosny. Postanowił wyjść do ogrodu i jej poszukać (dziecko maszeruje w różnych kierunkach). Zobaczył drzewa z zielonymi listeczkami, delikatnie poruszające się na wietrze (naśladuje poruszające się drzewa i ich szum); w oddali usłyszał śpiew ptaków (naśladuje śpiew ptaków). Nad domem krążyły dwa bociany (biega z szeroko rozłożonymi rękami, jak ze skrzydłami), a potem brodziły po trawie, wysoko podnosząc nogi, i rozglądały się w poszukiwaniu żabek (maszeruje z wysokim unoszeniem kolan, rozglądając się na boki). Klekotały cichutko, aby ich nie spłoszyć (cicho naśladuje klekot bocianów). Żabki zauważyły niebezpieczeństwo i skakały w różnych kierunkach, aby się ukryć (naśladuje żabie skoki). Nawoływały się cichutko (cicho kumka), aby nie zwrócić na siebie uwagi. Było ciepło i przyjemnie. Krzyś przeciągnął się, aby rozprostować kości (przeciąga się). Nagle nad uchem usłyszał ciche bzyczenie. To pszczoła krążyła nad jego głową (naśladują brzęczenie pszczoły). Chłopiec przestraszył się i zaczął uciekać, wymachując rękami, aby ją odgonić (biega z wymachami rąk). Nagle jego uwagę zwróciły kolorowe kwiaty. Krzyś pochylił się i je powąchał (naśladuje wąchanie kwiatów), a potem głośno kichnął (kicha aaa…psik!). Nie muszę już szukać wiosny, pomyślał zadowolony, a potem uśmiechnął się do siebie i wrócił do domu.

  1. Ćwiczenia ruchowe:

  • „Kotki na wiosennym spacerze” – dziecko „kotek” chodzi na czworakach w rożnych kierunkach. Na jedno klaśnięcie rodzica turla się po podłodze, na dwa klaśnięcia robi koci grzbiet i idzie dalej.
  • „Bociany na łące” – dziecko bocian porusza się w różnych kierunkach  z wysokim unoszeniem kolan, co pewien czas zatrzymuje się, staje na jednej nodze i rozgląda się dookoła szukając żabek.
  • „Prace w ogrodzie” – dziecko porusza się w dowolnych kierunkach przy utworze pt.: „Wiosna” Antonio Vivaldi. Podczas przerwy w muzyce wspólnie  z rodzicem naśladują wymyślone przez dziecko lub rodzica wiosenne prace w ogrodzie np. przekopujemy grządki, sadzimy sadzonki, podlewamy kwiaty itp.
  1. Ćwiczenie pamięci ruchowej: „Wiosenne obrazki”

  • Rodzic kreśli palcem na plecach dziecka rysunki związane tematycznie z wiosną. Dziecko próbuje odgadnąć co rodzic narysował. Rysuje na kartce dane hasło np.: chmurkę, słońce, deszcz, krokusa itp.

Źródło: Przewodnik metodyczny: „Nasze przedszkole” cz. 3, wyd. MAC edukacja

ZABAWY SENSORYCZNE

Bańki mydlane 

Z pianą można bawić się w skali mikro – przygotowując miskę z wodą, w której maluch będzie mógł zanurzyć ręce, albo w skali makro – wkładając go do wanny. Do wypełnionego pianą naczynia wrzucamy kolorowe piłeczki albo plastikowe zakrętki od butelek. Zadaniem dziecka będzie odnalezienie ich i wyłowienie ręką, sitkiem, kuchenną chochelką. Zabawę w wannie można połączyć z łapaniem puszczanych przez dorosłych baniek. Tu dziecko ćwiczy spostrzegawczość, refleks, a nawet równowagę.

bańki 1

Domowa ciastolina

  • 2 szklanki mąki,
  • 1 szklanka soli,
  • 2 łyżki oleju roślinnego,
  • 2 płaskie łyżki proszku do pieczenia,
  • 1,5 szklanki gorącej wody.

Wszystkie składniki należy wymieszać i intensywnie ugniatać, aż się połączą, a masa zrobi się zwarta i elastyczna. Ciastolinę można zabarwić, dodając do podzielonej na części masy barwniki spożywcze.

Mała cukiernia

Ciastolinowe ciastka mogą mieć różne wielkości, kształty i kolory, w roli wafelków do lodów doskonale sprawdzą się papierowe papilotki (takie, w których piecze się babeczki). Do zabawy przyda się wałek, foremki do ciastek i występujące w roli posypek cekiny, ziarenka maku lub sezamu.

ciastolina-1

Robaki spaghetti

Do stworzenia robaków potrzebny będzie ugotowany makaron spaghetti. Kolory uzyskacie używając barwników spożywczych. Ugotowany makaron jest śliski                i elastyczny, można go ugniatać, przekładać z ręki do ręki, wyciągać pojedyncze nitki w różnych kolorach, sprawdzając, czy wszystkie są takiej samej długości. Gdy zacznie wysychać, wystarczy delikatnie polać go wodą.

kolorowy makaron

Źródło: www.dziecisawazne.pl www.eduzabawy.com

INNOWACJA – NASZE PROPOZYCJE. Elementy hortiterapii w pracy z dzieckiem

            Innowacja „ Nauczyć dzieci kochać wszystko co je otacza” – elementy hortiterapii w pracy z dzieckiem przedszkolnym (jak czerpać z przyrody i jej nie niszczyć) cieszyła się w Naszym Przedszkolu sporym zainteresowaniem i sprawiała dzieciom dużo radości. Rozbudzała zamiłowanie do natury, wzmacniała więź człowieka z naturą, pomagała rozładowywać negatywne napięcia i emocje, uczyła cierpliwości, staranności, odpowiedzialności za wyniki własnej pracy – ale przede wszystkim wyzwalała spontaniczną radość z efektów własnej działalności. W obecnej rzeczywistości chcielibyśmy kontynuować rozpoczęte działania, łącząc jednocześnie terapeutyczne funkcje roślin z możliwością odpoczynku i relaksu.

opracowanie: Anna Wachowska, Gabriela Morąg, Beata Wilk

NASZE PROPOZYCJE:

KLIKNIJ – PROPOZYCJA NR 1 KLIKNIJ – PROPOZYCJA NR 2 KARTA OBSERWACJI PRZYRODNICZEJ

Nadeszła wiosna. Przyroda budzi się do życia więc zwracamy się z prośbą o przesyłanie na grupowe komunikatory zdjęć przedstawiających Wasze domowe rośliny doniczkowe (mile widziane ukazanie jak o nie dbacie np. podlewając, przesadzając) jak również np. wiosenne ogródki (jeśli takie posiadacie).

TERAPIA REKI - propozycje ćwiczeń

Prezentuję Wam drodzy rodzice ćwiczenia z terapii ręki, które możecie wykonać w domu.

opracowanie: Iwona Drewek

  • Do tego ćwiczenia możecie użyć zwykłego dziurkacza i kolorowych papierów, następnie przyklejacie to na szlaczki, można każdy szlaczek wykleić jednym kolorem bądź na kolorowo.

  • Do tej zabawy używamy klamerek, które każdy z nas ma w domu i  karton do którego przyczepiamy klamerki ,można przyczepiać klamerki jednego koloru lub wg wielkości, miłej zabawy.

PROPOZYCJE ZABAW LOGOPEDYCZNYCH

opracowanie: Joanna Bełkot

Na podstawie usłyszanego wierszyka, narysuj obrazek.

  • Dla dzieci młodszych
    staraj się powtórzyć za osobą dorosłą, zwracając uwagę na wymowę głoski”s”.

Sa,sa,sa leci osa
se,se,se zwinna jest
su,su,su stanie w słońcu
sy,sy,sy i nie ma osy.

  • Dla dzieci starszych,które potrafią już mówić „sz”
    staraj się powtórzyć za osobą dorosłą, zwracając uwagę na wymowę głoski”sz”.

Szara myszka w szafie mieszka
a na imię ma Agnieszka.
Ma w szufladzie trzy koszule,
kapelusze, szelki, sznurek.
Grywa w szachy, pisze wiersze,
tuszem robi szlaczki pierwsze.
Chętnie szynkę je i groszek,
kaszę, gulasz, gruszek koszyk.

Powodzenia!!

Źródło:
,,Języczkowe zabawy logopedyczne”, Anna Tońska
www.logopediapraktyczna.pl
www.logopasja.pl

Przejdź do treści Przejdź do menu